Årets tøffeste nyhet
Viknes tøyer grensene for sitt halvplanerkonsept når de nå presenterer den første Viknes 1030 med flybridge. Som første båtblad i verden kan vi presentere bildene av den rykende ferske nyheten! (07.02.09)
Av: Atle Knutsen
Prototypen kom på vannet i dag, og den første prøvekjøringen gikk over all forventning, ifølge daglig leder Jan Inge Sivertsen hos Viknes Båt og Service AS i Bakarvågen på Askøy.
- Vi var seks personer , tilsvarende rundt 500 kg på taket, og båten gikk fjellstøtt, sier Sivertsen, som er positivt overrasket over at den ekstra tyngden av soldekket og flybridgen ikke ser ut til å påvirke båtens stabilitet eller sjøegenskaper negativt.
- Den ekstra vekten båten får som følge flybridgen, er mellom 100 og 150 kg mer enn en standard 1030, men vi tilbyr jo samme båt i sjarkversjon med høy mesanmast, og mange monterer jo mye tungt utstyr på taket uten at det påvirker båtens egenskaper, mener Sivertsen.
Den nye båten er en standard Viknes 1030 som har fått en meget velorganisert jagerbro i akterkant av hardtopen. I tillegg er bøylen og presenningtaket over akterdekket erstattet med et glassfibertak som holdes oppe i akterkant av to stålrør. Med en solmadrass blir dette dermed et ypperlig soldekk.
På prototypen er det sitteplass til fem personer på toppdekket, og førermiljøet er ved første øyekast meget tiltalende. På grunn av flybridgen, har Viknes endret taklukeløsningen over fører- og passasjerplass. De nye lukene åpnes ved å skyves mot hverandre – mot båten senterlinje, i stedet for akterover. I tillegg har man utviklet en løsning for integrering av kartplotteren i taket ved førerplass.
Viknes 1030 Sunbridge har verdenspremiere under Dra til sjøs i Arenum i Bergen kommende helg.