TEST: Tresfjord 390 Atlantik

Tar Tresfjord tak i en del detaljer blir flaggskipet 390 en fullblods bomaskin. (23.07.2008)

Publisert Sist oppdatert

Tekst & foto: Atle Knutsen

Tresfjord-navnet er tungvekter i norsk fritidsbåthistorie. Dagens Tresfjord er imidlertid svenskeid og båtene bygges i Polen. Flaggskipet Tresfjord 390 Atlantik har et fantastisk innvendig volum og praktisk planløsning.

Volum


Det er det enorme, innvendige volumet som først slår oss om bord i Tresfjord 390 Atlantik. Betydelig høyde under dekk og svært mye god og velutnyttet stuveplass er særtrekk verdt å peke på. Dessuten fremstår båten som godt dimensjonert, kompakt og velbygd med gjennomgående god finish.

Produsert i Polen

+ Kvalitet og finish

+ Innvendig volum

+ Mye styveplass

- Praktiske detaljer

- Motorrom

- Førerplassen

Tresfjord 390 Atlantik ble opprinnelig lansert som Tresfjord 37 Atlantik i 2001 og ble i utgangspunktet til som et samarbeidsprosjekt mellom fire interessenter, med Terje Tovan og Djupevåg Båtbyggeri i Hardanger i spissen. Skroget var konstruert av Otto L. Scheen, mens Terje Tovan sto for øvrig design, mens Djupevåg produserte de første båtene. Samarbeidet ble etter hvert avviklet, og rettighetene til Tresfjord-navnet og båten solgt til Tresfjord AB i Sverige som førte prosjektet videre og ga båten navnet Tresfjord 390 Atlantik. I dag produseres båten i Polen for Tresfjord AB i Sverige.

Testkonklusjon:
Tresfjord 390 Atlantik er en prisgunstig 39-foter med et imponerende innvendig volum. Den har absolutt godkjente sjøegenskaper og fremstår som en velbygd, kompakt båt. Noen må imidlertid ”bo seg inn” i båten og få på plass de dagligdagse, praktiske detaljene som gjør livet om bord fritt for små irritasjoner.

Les den komplette testen i Båtmagasinet nr. 11 som er i salg nå!