YAMARIN CROSS 63 BR – maksimal kjøreglede
Cross er samlenavnet på alle Yamarins nye, åpne båter med skrog i aluminium og innredning i glassfiberarmert polyester
. Fire nye modeller ble presentert i fjor med lengder på fra 5,3 meter til 6,3 meter (17 – 21 fot). Her er det både bowridere og skjærgårdsjeeper. Yamarin er ikke først med blanding av aluminiumsskrog og glassfiberinnredning. Det har finske Silver hatt i mange år. Blandingen har både positive og negative sider. På minussiden er begrensningene i kobberbasert bunnstoff, mens den store fordelen er et skrog som er lettdrevet og stillegående. Skroget er nemlig bygget opp med spesielle spant og dragere som demper skrogstøyen når man går i litt større sjø. Det kan vi ikke se i vår tabell over støymålinger fordi disse er gjort på stille vann, men vi kunne klart merke det når vi gikk i grov sjø. Her var Crossen den stilleste av alle de tre båtene.
Yamarin har nesten den samme planløsningen forut som Finnmaster med en sittebenk på babord side og en fri dørkflate mot styrbord, men Finnmasteren hadde et smartere ombordstigningssystem enn Yamarinen.
Beste førerplass
Yamarin 62 BR har den beste førerplassen av de tre båtene med en perfekt fotplate, god sikt forover til tross for at man får inn en åtte tommers kartplotter foran rattet. Fargen i dashbordet gjør også at det ikke blir reflekser i frontvinduet. Det eneste vi kunne ønsket oss var mykere førerstol eller bedre fjæring når man kjører i litt røff sjø. Det samme ønsket gjelder for øvrig for Finnmaster også. På babord side har Yamarin et dypt og praktisk hanskerom og vi gir et ekstra plusspoeng for det smarte håndtaket med innebygget koppholder.
Yamarin har en litt annen layout på aktersofaen enn de to andre. En L-sofa og dermed noen færre sitteplasser. Fordelen med denne løsningen er at man kommer helt ut i styrbord side og kan klatre enkelt ut på badeplattformen på denne siden. Også på denne båten har man fått stuet vekk kalesje og bøyler slik at man unngår å få dem i ryggen når man sitter i sofaen. Putene kan man få stuvet bort i det store stuverommet under aktersofaen.
Høy toppfart
Yamarin Cross 63 BR ble testet med nøyaktig samme motor som Finnmaster 62 BR. En 150-hesters Yamaha med en rustfri Reliance-propell som gir noe høyere toppfart sammenlignet med en standardpropell. I lavere turtall er det imidlertid ingen større forskjeller i fart. Denne båten er den morsomste å kjøre av de tre, spesielt i litt tøft vær. Dette er sportsbåten av de tre, og her var heller ikke savnet etter trimplan spesielt stort. Båten går som en strek og mykt og stille i sjøen. Toppfarten målte vi til 45 knop og bensinforbruket til 0,88 liter per nautisk mil i 30 knops fart. Ekstra pluss for meget bra førerplass.
PLUSS
+ Stillegående i sjøen
+ Kjøreegenskapene
+ Førerplassen
+ Gummimatten
MINUS
- Noe harde stoler
- Lensepumpe mangler