Vant i forliksråd - tapte i retten

Mannen kjøpte den 25 fot store båten usett, men ble skuffet over kjøpet og til slutt handelen endte med rettssak. Der gikk han på nok en skuffelse. (22.09.09)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Stridens kjerne, en 25 fot stor båt fra 1976, ble verken sett, sjekket eller prøvekjørt av kjøperen, som stolte på tilstandsrapportene som sa at det ikke var feil på båtens motor, gir, propell, styring eller elektrisk anlegg og kjøpte båten usett.

Båten ble så fraktet fra Tjøme til Svolvær, hvor kjøperen selv skulle kjøre båten videre hjem - en tur som ble beregnet til rundt tre timer. Allerede etter en time skal det derimot ha oppstått problemer, og sjarmøretappen endte med at båten måtte slepes etter at motoren tok kvelden.

Båtkrangelen havnet i Tjøme Forliksråd, som mente at det forelå feil på båten etter kjøpsloven. Selgeren på sin side hevdet at båten var som beskrevet i salgsannonsen, men ble i forliksrådet dømt til å betale kjøperen drøyt 34.000 kroner i avslag, samt å betale saksomkostningene på 5.000 kroner.

Denne avgjørelsen var ikke selgeren enig i, og besluttet å gå rettens vei. Forrige uke ble båtkrangelen behandlet i Vesterålen tingrett, hvor partene i følge Vesterålen Online stod like steilt mot hverandre. Båtkjøperen krevde nøyaktig 97.639 kroner i avslag på de 125.000 kronene han hadde betalt, i tillegg til at han mente selger skulle dekke saksomkostningene. Selgeren på sin side forlangte full frifinnelse og ba retten om at kjøperen måtte dekke saksomkostningene.

Tingretten fant at kjøperen måtte påregne at motoren kunne være i dårlig stand, og partene var begge enige om at oljelekkasje kunne være årsak til gir- og motorproblemene. Det partene derimot ikke var enige om, var om lekkasjen var der før kjøper fikk overlevert båten eller ikke. Retten ga ikke kjøperen medhold i at det var andre feil på båten som kunne gi eventuell prisavslag, og konkluderte med at kjøperen ikke kunne kreve avslag i kjøpsprisen. I tillegg måtte kjøperen betale 40.259 kroner i saksomkostninger.