Ja til skipstunnel

Kystverket anbefalte mandag morgen bygging av verdens første tunnel for skip. Det betyr at den spektakulære forbindelsen gjennom Stadlandet kan stå ferdig i 2014.

Publisert Sist oppdatert

Med skipstunnel ved Stad kan små og store båter ferdes beskyttet fra Stavanger til Molde. En av forkjemperne er ordfører Jan Helgøy i Vanylven. Han var utålmodig da han sto frem i Båtmagasinet i 2006 som innbitt forkjemper av den nye forbindelsen.

- Nå har vi nesten utredet oss i hjel. Alle er velvillige, men nå trengs det politisk handling. De siste 100 årene er 100 mennesker omkommet og 100 skip forlist på dette ville havstykket, slo han fast.

I dag er det gledens dag både i Vanylven i Møre og Romsdal og Selje i Sogn og Fjordane. Den nye forbindelsen er planlagt fra skipstunnel med stor eller liten profil fra Moldefjorden til Kjødepollen, og i en slik størrelse at selv hurtigruteskipene kan passere. Kystverket anslår byggekostnadene til 1.17 milliarder kroner. Helgøy viser til at det er stor og tverrpolitisk støtte for prosjektet, også på Stortinget. Han mener at en endelig beslutning i Stortinget bør skje inneværende periode.

Kystverket mener en skipstunnel vil gi bedre sjøsikkerhet, mindre ventetid for reisende, bedre forutsigbar og bedre muligheter for turistrettet næringsvirksomhet.
- Trafikken forbi Stad er uforutsigbar, og transportører og vareeiere påføres betydelige kostnader knyttet til venting og forsinkelser. Sannsynligheten for tap av menneskeliv blir redusert til en firedel med skipstunnel sammenlignet med dagens situasjon, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik i formiddag.

AV AMUND RICH. LØKEN