Saga satser
Saga Boats AS på Selje utvider med et nytt flaggskip på 38 fot. Samtidig rydder de i nedre del av porteføljen og tar Saga 26 ut av produksjon. En ny, mektig bobåt er under utvikling hos Saga Boats AS.
Skrogformen til den nye 38-foteren er allerede ferdig, mens dekksformen skal være klar i løpet av kort tid. Mens de fleste andre norske båtprodusenter samarbeider med JJ Design i Slovenia, har Saga fått frest den nye båten hos Easy Form AS i Måløy. Skroget er et nytt, halvplanende design fra Tor Stokke. Stokke er den andre halvparten av duoen Amble & Stokke, og fører Eivind Ambles mangeårige relasjon til Saga videre.
Nye Saga 385 er ifølge Idar M. Refsnes basert på tradisjonelle Saga-verdier, men representerer en forsiktig modernisering. Båten vil få tre lugarer og to separate toalettrom. Det ene blir et rent toalett, mens det andre vil være kombinert dusj- og toalett. Mens både Saga 310 og Saga 315 har konservative, halvplanende skrog med gode egenskaper opp til ca 18 knop, har Saga nå håp om at den nye 38-foteren skal ha en marsjfart over 20 knop. Motorene vil de fortsatt hente hos Volvo Penta, men det er foreløpig usikkert hvilke de vil tilby. Det er imidlertid mulig å tenke seg Volvo Penta D6-370, eller kanskje til og med D6-435, som det største motoralternativet. Båten skal være i produksjon i løpet av 2008, og modellprogrammet til Saga vil da bestå av 310 (test i dette nummer), Saga 315, og altså Saga 385.