CE-tolkning opp til direktoratet
Sjøfartsdirektoratet er ansvarlig for å tolke hvordan reglene om CE-merking skal praktiseres på delvis selvbygde båter. Det slår EU-kommisjonen fast, skriver Eivind Amble.
TEKST: EIVIND AMBLE
Etter CE-forvirringen beskrevet i Båtmagasinets januarutgave har jeg etter anmodning fra redaksjonen gått en ny runde med EU-kommisjonen. Det har blant annet resultert i et offisielt brev fra Mr. Gwenole Coziogou, ansvarlig leder for EU-kommisjonens "Generaldirektorat for foretaksvirksomhet og industri" - som altså håndterer Fritidsbåtdirektivet.
Alt jeg skrev i Båtmagasinets januarnummer om båter bygget for eget bruk er korrekt. MEN, og her er et kjempestort MEN: I siste avsnitt i brevet jeg har mottatt, står det følgende - jeg har etter beste evne omsatt teksten til forståelig norsk: "Imidlertid, som du sannsynligvis er kjent med, er ikke forklaringene og tolkningene som er gitt i CC-dokumentet bindende på samme måte som Fritidsbåtforskriften som innfører selve direktivet i norsk lovverk. Det vil derfor være opp til de norske myndighetene endelig å beslutte hvorledes norsk lovverk skal vurdere den delen av regelverket som gjelder delvis ferdigbygde båter som kjøpes fra en profesjonell bygger for å ferdigbygges av private personer for deres eget bruk".
Med dette har EU-kommisjonen sparket ballen over til Sjøfartsdirektoratet: "It will be therefore for the Norwegian authorities to finally decide on the implementation of the relevant national legislation to partly completed boats purchased from professional builders and completed by private persons for their own use."
Hva med byggesettbåter og hvorledes CC-dokumentet i dag åpner for unntak fra forskriften for disse dersom de avviker fra byggesettprodusentens spesifikasjoner og anvisninger? Gwenole Coziogou forsikrer at spørsmålet vil bli tatt opp i første møte blant medlemsstatenes tilsynsmyndigheter.