- På feil side av grønn stake

LILLESTRØM: Miljøprisen "Blått Hav" ble i år en stygg grunnstøting.

Publisert Sist oppdatert

Ingenting er mer gledelig enn at Polar 20 Elektro har fått miljøprisen Blått Hav på ”Sjøen for alle”. En absolutt verdig vinner – om tildelingen hadde funnet sted for ett år siden.

Den samme båten var også på fjorårets messe, men ble da veiet og funnet for lett av en jury bestående av journalister fra ViMenn Båt og messearrangøren Norboat. Men i år var den plutselig tung nok, og det til tross for at det selv i båtbransjen har skjedd mye på miljøfronten de siste tolv månedene. De store båtmessene i Europa, har fått med seg det, men den nye miljøbølgen har ennå ikke nådd Lillestrøm. Kanskje til neste år?

Uten forkleinelse for den fine Polarsnekka, den store miljønyheten i år er helt ubestridt familiebåten Greenline 33 Hybrid. Brødrene Jakopin fra J&J Design, guttene i Seaways i Slovenia som i mange år har vært hands on en lang rekke av de anerkjente fritidsbåtene i Europa, også norske, er hjernene bak. De sutret ikke over Bavarias overgang til BMW Design Group. De har mye å gjøre for andre produsenter, i tillegg til at de har satset kropp og sjel og millioner av kroner på en helt ny generasjon båter som skal møte morgendagens strenge miljøkrav.

Greenline 33 Hybrid er et resultat av en helhetlig tanke, en visjon om at båtfolket skal kunne nyte fritiden på sjøen uten å belaste miljøet mer enn nødvendig. Skroget er ekstremt interessant, en blanding av det beste både fra motor og seil, en funksjonell bastard som har fått navnet superdeplasement. En familiebåt som med sin fulladede 7 kw motor seiler 20 nautiske mil uten lading, og som har medbrakt kraftverk i form av solceller på taket til å drifte alt utstyr. Den konvensjonelle dieselmotoren lader den elektriske motoren, samtidlig som den selv forbruker minimalt med drivstoff.

Hvorfor er ikke innovasjonen, eller viljen til å satse på helt nye løsninger for å møte et stadig mer miljøbevisst publikum, belønnet? Forstå det den som vil. Vi nekter å tro – eller akseptere – at det har med treverket å gjøre? Teak rir som kjent bransjen som en mare, og Regnskogfondets voktere lurer bak hvert tre. Det er bra det. Båtbransjen har godt av å tenke alternative løsninger. Og gjør det.

Greenline 33 Hybrid gjør også det. Her er det brukt afrikansk Iroko, sertifisert av det verdensomfattende FSC (Forest Stewarship Council) som har godkjenningsordninger anbefalt både av Greenpeace og WWF. Det er ikke bare trevirket som er godkjent, i sertifiseringsprosessen er det kriterier om et miljømessig, sosial og økonomisk bærekraftig skogbruk. Greenlines underleverandør, tyske WolzNautic er sertifisert etter reglene, og dokumenterer hver flis som er brukt ombord i denne båten.

Her er det noen som ikke har sett skogen for bare trær. Eller skal vi holde oss til det maritime; Går du på feil side av grønn stake vet du hva som kan skje. Skjæra ligger faretruende under. Denne gang ble det en stygg grunnstøting – og det på Blått Hav.

Amund Rich. Løken
Reportasjeleder Båtmagasinet