Finsk hybridoppfinnelse

Denne finske båten har en unik kombinasjon av hekkaggregat, elektrisk motor og solceller på taket. (22.01.10)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Først i høst skal den nye Nord Star 31 Patrol-båten med ”Hybrid Exclusive Technology” vises fram for publikum. Foreløpig har båten bare blitt testet noen få timer på vannet.

Nord Star 31 Patrol
Lengde: 10,10 meter
Bredde: 3,15 meter
Vekt: 5.000 kg
CE-kategori: B
Køyer: 2+2+(1)
Maks antall personer: 10
Motoralternativ: D3 190 hk-220 hk
Info: www.nordstar.fi

Finsk patent

I følge Olli Lindkvist i Linex Boats Oy er dette det første hybridsystemet som ikke er utviklet for strak aksel, og finnene har nå tatt patent på løsningen. Utviklingen av systemet startet for halvannet år siden, og Lindkvist forteller at en blant annet har hatt litt vansker med å finne riktig effekt og dreiemoment.

Kombinerer kreftene

I korte trekk går hybridløsningen ut på at en i lave hastigheter opp til 7 knop benytter seg av en elektrisk motor med strak aksel og foldepropell. Den elektriske motoren kobler seg ut når hastigheten øker, og de to Volvo Penta D3 190 hk motorene koblet til hvert sitt hekkaggregat tar over og sørger for mer kraft og større hastigheter opp mot 35 knop.

Solkraft

Båten er også utstyrt med en egen generator i motoren på 24V og solcellepanel på taket. Solcellepanelet skal til sammen generere 0,5 KW. Velger du kun å bruke landstrøm skal det i følge Lindkvist la seg gjøre å lade batteriet i løpet av natta.