Sylinderrekord

Et halvår etter at Suzuki lanserte verdens største utenbordsmotor på 300 hk, bryter nå Yamaha rekorden med sin F350 - verdens første firetakts utenbordsmotor med V8. Den nye motoren er utviklet fra bunnen av, og altså ikke basert på motorblokk og deler fra bilindustrien.

Publisert Sist oppdatert

Sylindrene med et volum på 5,3 liter, står i en V-form på 60 grader, og i kombinasjon med Yamahas spesielle eksossystem som leder eksosen i kanaler mellom sylindrene i stedet for et separat eksossystem på yttersiden av blokken, gir dette motoren relativt beskjedne ytre mål.
Disse største utebordsbamsene hører naturlig hjemme på akterspeilet til båter i 35-40 fots-klassen, noe som også stiller krav blant annet til motorenes ladekapasitet. Dette skal ikke være noe problem med den nye F350 — som har en dynamo som yter 40 ampére allerede ved 1.000 omdreininger i minuttet.
Pressemeldingen fra Yamaha forteller at den nye motoren skal ha et dreiemoment som er nær det dobbelte av produsentens 250 hk V6-motor, hvilket gir muligheten til å øke både bladareal og diameter på propellene betraktelig. Motoren har fireventilsteknologi, variabel ventilstyring og doble overliggende kamaksler. F350 har også "fly-by-wire"-løsning, hvilket vi si at alle motorinstrumenter og ikke minst kontrollboksen kobles til motoren ved hjelp av én enkelt kabel.

Motortype:
Firetakt V8
Sylindervolum 5,3 liter
Effekt: 350 hk ved 5.500 o./min.
Dynamo: 40 A ved 1.000 o./min.
Gearutveksling: 1,73:1
Vekt: 365 kg

For mer informasjon, se
www.yamaha-motor.no