Tre nye i D-serien
Volvo Penta erstatter to nye motorer i D6-programmet og utvider D4-serien med en 300 hester. Selv om Volvo tidligere har sagt at 350 hester var maks på DPH-drevene er ikke det skiftet ut eller forsterket ved lanseringen av D6 370.
Etter mange års erfaringer med DPH-drev på D6 350 har Volvo funnet ut at DPH-drevet er sterkt nok til å tåle 370 hk, sier Tor Erik Ekeren i Volvo Penta Norge. De to motorene D6 330 og D6 370 erstatter det som i dag er D6 310 og D6 350. Begge motorene har et slagvolum på 5,5 liter. D6 370 har et dreimoment på 883 Nm ved 2000 rpm og D6 330 810 Nm ved 2500 rpm.
Motorene veier henholdsvis 750 og 770 kilo, og har som standard DPH-Duoprop drev. D6 370 kan også leveres med DPR drev dersom båten har en hastighet på over 50 knop.
For å få 300 hester ut av en firesylindret motor har Volvo måttet gjøre en del grep. Den nye D4 300 er bygget på samme
blokk med volum på 3,7 liter som de øvrige D4-motorene, men har fått nytt topplokk, nye injektorer og nye ventiler. Motoren har også fått ny turbo og ladekjøler, videreutviklet kompressor og ny motorstyring. For å kunne erstatte motorer med 6 sylindere har
Volvo også utviklet helt nye motorfester som skal sørge for mindre vibrasjon i båten.