Provoserte "norske" injektorer til nye eksplosjoner

Det er bare injektorer fra de havarerte D4 og D6-motorene i Norge som forårsaker eksplosjoner i Volvo Pentas testrigg i Göteborg. Tilsvarende eksplosjoner har ikke vært mulig å fremprovosere på injektorer som ikke har sittet i disse motorene.

Publisert Sist oppdatert

AV AMUND RICH. LØKEN

- Det er ikke bare snakk om injektorene fra de havarerte motorene, det er de aktuelle injektorene fra sylinderne som har eksplodert i Norge, som har vært gjenstand for omfattende uttesting. Det er bare disse injektorene som etter mange timers kjøring igjen forårsaker ny eksplosjon, ingen andre, sier Volvo Pentas utviklingsdirektør Lars Ljungqvist til Båtmagasinet. Han følger med i debatten på Båtmagasinets debattforum Båtplassen og konstaterer et voldsomt engasjement i denne saken.

At motorprodusenten makter å fremprovosere eksplosjoner i sin rigg i Göteborg, tilsvarende det som har skjedd med 32 motorer i Norge, betrakter Volvo Penta som et viktig gjennombrudd i jakten på den bakenforliggende årsak. Derfor vil Volvo Pentas utviklingsdirektør Langs Ljungqvist søke enda dypere i det norske marinemiljøet for å finne årsaker.

- Vi må fortsatt ta en reservasjon, men det er ingenting som tyder på at det er feil på motorene våre eller på injektorene fra Bosch, sier han. Da er det igjen dieselen som er det heteste sporet. Ljungqvist bekrefter at selskapet nå skal enda tyngre inn i samarbeid med Norsk Petroleumsinstitutt og de store oljeselskapene.

- Eksplosjonene som vi har fremprovosert har skjedd med helt vanlig norsk og svensk dieselkvalitet. Det har fått oss til å innse at problemene i de motorene som har eksplodert ute på havet i Norge kan ha ligget latent lenge, og at det nødvendigivs ikke er den siste eller den nest siste dieselpåfyllingen som har forårsaket havariene, sier han.

- Dette betyr at teorien om at problemet ligger i området diesel/injektor stemmer, men vi har fortsatt en vei å gå, for vi kan ikke forklare hva som er den bakenforliggende årsak til eksplosjonene, sier Ljungqvist.

- Hva nytt har dere gjort som nå er årsaken til at hendelsesforløpet kan rekonstrueres og repareres?

- Først og fremst har vi økt antall kjøretimer med de motorene betraktelig, helt opp til en ukes kjøring. Det er først etter lang tids konstant kjøring at disse eksplosjonene inntreffer i riggen vår. Vi har videofilmet det hele og har god dokumentasjon å arbeide videre med, sier han.

Ekstremt høyt dieseltrykk er årsaken til at injektorene gir seg. Hendelsesforløpet synliggjøres ved at store mengder diesel ved ekstrem høy kompresjon trenger seg ut mellom injektoren og kobberhylsen. Og med luft og høy temperatur i dette rommet skjer eksplosjonen.

- Hvorfor er det fortsatt bare norske motorer som havarerer?

- Vi stiller det samme spørsmålet, men det er noe i det norske marinemiljøet injektorene ikke tåler. Vi skal videre med seriøse utredninger, sier Volvo Pentas utviklingsdirektør, Lars Ljungqvist. Men han legger ikke skjul på en viss lettelse over at gjennombruddet har kommet, selv om mange spørsmål fortsatt er ubesvart.

Parallelt med utredningene i laboratoriet arbeider Volvo Penta også med løsninger som kan gi båteierne trygghet.

- Vi ser på om det kan utvikles måleutstyr som enkelt kan fortelle deg om du har en defekt injektor eller ikke. Slik kan et eventuelt motorhavari forebygges, sier Ljungqvist.