Nye IPS-enheter fra Volvo

Volvo Penta utvider sitt IPS-program i to nye effektklasser koplet til 13-litersmotoren. (12.01.10)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

I fjor lanserte Volvo Penta to nye effektklasser basert på Volvos 11-litersmotor. I år utvider VP ytterligere, noe som innebærer at de nå kan tilby IPS-systemer for båter også på størrelse rundt 100 fot, med tre eller fire motorinstallasjoner.

Kraftigere

Større motorer med høyere effekt og høyere dreiemoment stiller større krav til IPS-enhetene. Til IPS 1050 og 1200 har VP derfor utviklet en større og enda kraftigere IPS-enhet, samt en helt ny serie propeller. Fartsrekkevidden for 1050 og 1200 er fra cirka 28 knop til 40 knop, noe som dekkes opp med sju  propellpakker som er tilgjengelig som standardprodukter.

Turboteknikk

D13 er oppgradert med ny, totrinns turboteknikk. Første trinnet er en twin-turbo som gir pulsladning, det vil si at kraften i hver avgasspuls gir ladetrykk – slik at en får høyt dreiemoment allerede ved lavt turtall. Ved høyere turtall kobles en andre turbin inn, slik at motoren beholder kraften selv ved høyt turtall.

Mer effektiv

VPS motorsystemet EMS2 regulerer innsprøytingen av drivstoff til 100 ganger per sekund, og styrer injektorene – en per sylinder, som arbeider med et trykk på hele 2.000 bar og finfordeler drivstoffet for optimal forbrenning. Den forbedrede effektiviteten til IPS 1050 og IPS1200 skal gi også bedre ytelse i kombinasjon med lavere forbruk og mindre utslipp. Støynivået og vibrasjonene skal være redusert betraktelig sammenlignet med båter med strak aksel.