Ny 70-hester fra Yamaha

Yamaha krever tittelen som den letteste og kraftigste motor i sin klasse med sin nye firetakter på 70 hk.

Publisert Sist oppdatert

Av Lars Kristian Larsen

Mye er i følge Yamaha motor Skandinavia forbedret i den nye motoren som ble presentert for pressen i Tanumstrand tidligere denne uka.
Først og fremst har vektreduksjonen vært viktig. Den nye syttihestern veier kun 119 kilo. Til sammenligning veier Suzukis nyeste motor med samme effekt 155 kilo og Mercury har fått 60 hester ut av en motor på 112 kilo.

4-takteren har også elektronisk startsperre. Dette er nå standard på alle Yamahas motorer mellom 30 og 100hk. Motorblokka består av en 16 ventilert rekkefirer med overliggende kamaksel og et sylindervolum på 996 cm3. Noe av vektbesparelsen ligger i stemplene og ventilene. Turtallet ved full gass ligger på mellom 5000 og 6000 omdreininger i minuttet, avhengig av motstand.

Med de nye multifunksjonsinstrumentene til Yamaha kan du også variere turtallet under dorging med intervaller på 50 o/min mellom 620 og 900 o/min.

Tekniske data Yamaha F70A 2011 modell

Motortype:

4-takt

Boring x slaglengde:

65 x 75 mm

Sylindervolum:

996 cm³

Propellakseleffekt:

51,5 kW / 5800 o/min

Turtall ved full gass:

5000-6000 o/min

Vekt (standard modell):

119 kg

Forgassere EFI:

(elektronisk bensininnsprøytning)

Oljemengde:

2,1 liter

Smøresystem:

Våtsump

Tenningssystem:

TCI mikroprosessor

Ladespole:

12V - 17A

Utveksling:

12:28

Startsystem:

Elektrisk

Gir og gasshendel:

Fjernkontroll (AE)

Trim:

Power Trim og tilt

(15.10.2010)