Misforståelse om D3-service

Volvo Penta annonserte tidligere i år at D3-motorene skulle oppgraderes ved rutinemessig service. Det gjelder fortsatt, sier Volvo Penta, men noen har tolket det dithen at alle motorer skulle få skiftet deler. Det er ikke tilfellet.

Publisert Sist oppdatert

Alle forhandlere og serviceverksteder har fått en liste med kontrollpunkter som skal gjennomgåes ved service på D3-motorene, sier Volvo Penta. Det er varierende hva som skal utføres på motorene, avhengig av hvilken D-serie motorene tilhører.  I kontrollisten står blant annet turbo, ventilsystemer og kjølesystemer. Noen motorer vil få skiftet deler, mens andre blir oppgradert på software-siden. Alle motorer i A, B og C-seriene med det gamle luftfilteret får byttet filter. På C-serien blir softwaren til styreenheten oppgradert, mens turbo, ventilsystem og kjølesystem blir kontrollert på de fleste motorene. Der hvor deler må skiftes, skal det gjøres, sier Volvo Penta, men sier at dette ikke gjelder alle motorer, men de som det har vist seg å være å problemer med.

Båtmagasinet har fått flere henvendelser fra D3-eiere som tror at disse delene skal skiftes på deres motor uansett, men det er altså ikke tilfellet. Kun der det er oppdaget problemer.