Ingen redning for Sylinderservice
- Driften ble vanskelig fordi vi ikke kunne rå over egne penger, sier tidligere kontorsjef i Johs Lunde Sylinderservice, Olav Stendal til Båtmagasinet.
Sylinderservice AS i Kristiansand gikk med solide overskudd i flere år. Men etter at selskapet ble kjøpt opp av Johannes Lunde og byttet navn til Johs Lunde Sylinderservice i mars 2009 begynte nedturen. Positive resultater ble snudd til underskudd.
- Driften ble vanskelig fordi vi ikke kunne rå over egne penger, sier tidligere kontorsjef i Johs Lunde Sylinderservice, Olav Stendal til Båtmagasinet.
Johs Lunde Sylinderservices skjebne ble deres solidaransvar overfor andre selskaper i Johs Lunde-konsernet, skriver Fvn.no. Det ble iverksatt tiltak for å redde bedriften. Blant annet gjorde de ansatte et forsøk på å redde arbeidsplassen ved å kjøpe opp konkursboet. Tre andre grupperinger skal i følge avisen også ha vært interessert i å ta over driften. Men i dag ble det klart at Nordea velger å selge ut varelager og utstyr.
-Nordea krever 3,5 millioner for konkursboet. Det er lagt inn bud som er lavere enn dette, sier Stendal.
Han ønsker ikke å gå ut med hva de ansatte har tilbudt banken for å overta konkursboet.
Nordea har nå valgt å selv overta alle verdier i selskapet. Dermed er håpet ute for de rundt 20 personene som har vært ansatt i bedriften.
-Jeg øyner fortsatt et mikroskopisk håp om å komme til enighet med Nordea, sier den tidligere kontorsjefen.
Verdiene i selskapet består i hovedsak av Volvo Penta-deler, samt tilbehør og reservedeler til båter og motorer under Brunswick-paraplyen, i følge Stensdal.
Den tidligere kontorsjefen er ikke spesielt imponert over forretningsmodellen til Johannes Lunde.
-Han har nok ikke mer bensin til helikopteret sitt, så du kan være brennsikker på at han ikke har vært her etter konkursen. Han var ikke akkurat en kar som var mye til stede. Det blir helt tullete å sitte med så mange styreverv som han har gjort. Det går ikke opp med antall dager i året, sier Stendal.
150 båter i vinteropplag
Verken banken eller bostyrer vil ha ansvar for 150 båter som er vinterlagret i lokalene.
-Båteierne har selv ansvaret for disse båtene. Det er fortsatt strøm i lokalene, men det vil bare vare noen dager til, Sier advokat Øystein Krabberød til Fvn.no
PS: Sørlandets Sylinder Service i Sørlandsparken er ikke tilknyttet Lunde-gruppen.
(18.02.2011)