Advarer mot motorid-tyveri
Via motornummeret på en stjålet motor funnet i Polen ble eieren sporet opp i Norge. Men han hadde ikke mistet motoren sin – den stod hjemme i Norge. (03.12.09)
Tekst: Therese Vågen
Foto: Securmark
I år har forsikringsselskapene utbetalt 80 millioner kroner i tyverierstatning for fritidsbåter, motorer og annet båtutstyr. Spesielt har det vært relativt mange tyveri av båtmotorer, og i følge politiet er det godt organiserte østeuropeiske bander som står bak.
Selges videre
Nå viser det seg at de stjålne motorene i langt større grad enn tidligere pløyes tilbake i det europeiske markedet – utstyrt med falske motornummer og identitet.
- I mye større grad enn før ser vi en organisert endring av identiteten på stjålne motorer. I motsetning til tidligere hvor tyvgods ble omsatt og værende i Øst-Europa, ser vi at motorene nå selges videre til land som Frankrike og Italia. Øst-Europa er bare et transitområde, forteller daglig leder Ove M. Karlsen i Securmark Scandinavia AS.
Forfalskning
Det originale motornummeret er ofte bare påført i form av en klistrelapp eller et metallskilt, og hvis dette fjernes av tyvene er det umulig å fastslå identiteten og finne ut hvem som eier motoren.
– Kjeltringene blir flinkere i sine forfalskninger og det blir vanskeligere for vanlige folk å avdekke disse, sier Karlsen. Er motoren derimot sikkerhetsmerket, for eksempel med inngraverte nummer og mikromerking, klarer ikke tjuvene å fjerne identiteten og motoren kan spores tilbake til sin rettmessige eier.
Effektivt virkemiddel
– Etter hvert som flere og flere av kjeltringene oppdager at tyverimerkede motorer beslaglegges ved grensepasseringer og andre kontrollpunkter for eksempel i Norge, Sverige og Polen vil interessen for å stjele disse merkede motorene reduseres ytterligere.
Store verdier
I Polen fant Securmark nylig 34 motorer, hvor 25 var utstyrt med falske motornummer. Av beslaget ble det konstatert at tre av motorene var hjemmehørende i Norge og en i Sverige. Samlet verdi på motorene var på 350.000 kroner. Mest sannsynlig stammer flere av motorene fra Norge – men det er umulig å bevise når motoren ikke er sikkerhetsmerket og i tillegg er påført falske motornummer.