80 D-havarier totalt
Hva som forårsaker motorhavarier på Volvo Pentas D4 og D6 er fortsatt mystisk. Motorprodusenten bekrefter at til sammen 80 motorer har havarert siden fenomenet oppsto i 2006 og frem til i dag. Bare i 2010 ble det registrert 11 tilfeller.
Volvo Penta i Göteborg arbeider fortsatt med mystikken rundt de mange havariene i Norge, men sier at det ikke er med samme intensitet som for noen år siden. Motorene og komponentene er endevendt og omfattende uttesting har foregått på laboratorier. Underleverandører, som Borch på injektorsiden, var vært dypt inne i prosjektet. Det endelige svaret uteblir.
- Er det riktig at Volvo Penta konkret har gjort flere konstruksjonendringer på motorene, blant annet på en O-ring over injektorene? Vi retter spørsmålet til Volvo Pentas kommunikasjonsdirektør Mats Edenborg.
Det har tidligere vært antydet at en tett O-ring kunne være årsaken til problemene, og at denne nå har fått en slisse for å gi utløp for et uønsket trykk.
- Vi gjør fortløpende konstruksjonsendringer på våre motorer. Når det gjelder O-ringen, så har vi tidligere redegjort for akkurat dette. Vi trodde dette tiltaket skulle løse problemet, men det viste seg altså ikke å stemme.
Årsaken i drivstoffet
-Vårt utgangspunkt er fortsatt at problemet på en eller annen måte er drivstoffrelatert, sier Edenborg (bildet). Hva og hvordan utdyper han ikke. Båtmagasinet har i tidligere reportasjer viet drivstoffsporet mye oppmerksomhet. Norsk Petroleumsinstitutt har vært sterkt involvert med Volvo Penta og vil ikke på noen måte innestå for at det er feil eller mangler på norsk marinediesel.
-Konkret, hvor mange havarier har Volvo Penta registrert i 2010, og hvor mange havarier har man nå kommet opp i totalt?
-Vi har 11 innrapporterte tilfeller hittil i år (desember 2010), hvilket innebærer at den nedadgående trenden fortsetter. I følge vår oversikt har vi kommet opp i et antall på omtrent 80 totalt, sier Edenborg.