Nytt drevsystem fra Cummins Mercruiser

Cummins Mercruiser kommer med et helt nytt drevsystem som skal møte Volvo Pentas IPS. Systemet har det hemmelighetsfulle kodenavnet Prosjekt Zevs.

Publisert Sist oppdatert

Det er et integrert, akterovervendt, tunnelmontert drev som skal forenkle både montering, bruk og vedlikehold. Det skal gi mindre støy og vibrasjoner, og bedre effektivitet og drivstofføkonomi. Prinsippet minner om Volvo Pentas IPS. Hovedforskjellen er at CMDs løsning har akterovervendte propeller, mens Volvos løsning bruker forovervendte propeller.
Drevet er tilpasset Quantum dieselmotorer på 425 og 500 hk. Finmanøvrering i lav fart kan gjøres med en joystick. Hele drevet installeres som èn enhet, med minimalt behov for justering. Dermed trengs det bare halve monteringstiden, sammenlignet med de fleste tradisjonelle fremdriftssystemer.
Tester indikerer gjennomsnittlig 7 prosent høyere toppfart og 30 prosent lavere forbruk i marsjfart, sammenlignet med tradisjonelle framdriftsmåter for motorer på denne størrelsen. Dette takket være mindre motstand, propellens vinkel i vannet og kontraroterende propeller. Drevet støtter Smartcraft-teknologi for informasjon i fartøyet. Designteamet hevder systemet er først ute med flere nyvinninger på dette området: Posisjonsopprettholdelse med GPS, styrbart drev i beskyttende tunnel, bakovervendte kontraroterende propeller, eksosutslipp gjennom propell, integrerte trimplan og vanninntak for tilbehør. Systemet skal etter planen lanseres neste år.
Mer informasjon: www.cmdmarine.com

INTEGRERT enhet, med gir, drev, eksos og vanninntak i samme enhet.