Fortsatt havarier

Volvo Penta har ennå ikke løst det norske mysteriet. Like mange D3,D4 og D6 motorer har havarert i år som i fjor. (08.10.08)

Publisert Sist oppdatert

Av Amund Rich. Løken
Foto: Trond J. Hansen

Etter fjorårets sesong besluttet Volvo Penta å anbefale norske båteiere med Volvo Pentas common rail-motorer å benytte Statoils Forbrenningsforbedrer for å øke smøregraden. Nå, ved sesongens slutt, konkluderes det med at det særnorske mysteriet fortsatt ikke er løst og at motorer fortsatt havarerer, eller viser bekymringsfulle symptomer. Etter hva Båtmagasinet erfarer, er det snakk om et tilsvarende antall motorer i år som i fjor, i overkant av 30.

Kommunikasjonsdirektør Mats Edenborg sier til Båtmagasinet at selskapet absolutt ikke slår seg til ro med situasjonen, og at det fortsatt arbeides hardt for å finne svar på gåten. Han tror fortsatt svaret ligger et sted mellom drivstoff og injektor. Volvo Penta tror fortsatt additivet er bra, men det erkjennes at man ikke har fått det frem i stort nok omfang.
- Etterspørselen har vært stor, men mange av våre kunder har dessverre ikke lykkes i å få tak i det, sier han.

Volvo har samarbeidet både med Bosch på injektorsiden og Norsk Petroleumsinstitutt på drivstoffsiden for å komme videre. Så langt har man ikke fått de svar man ønsker seg. Fagsjef Kjartan Berland i NP sier til Båtmagasinet at det er gjort atskillige tester på norsk marinediesel, og deres konklusjon er at den smører vel så godt som den europeiske standarden EN590. Det går tusenvis av fritidsbåter på EN590-diesel uten å havarere i Europa.
- Ligger årsaken i dieselen, så mener vi bestemt at det må dreie seg om andre ting enn smøringen, sier han.