Hybrid retro fra Sandvik
En 44 fots hybridbåt med retrolinjer og deplasementsskrog er utviklet av Sandvik Båtbyggeri i Horten. Båten skal marsje på 8 knop og ha en toppfart på 12 knop med kun elektrisk fremdrift. Båtmagasinet kan som første medium i verden presentere båten og systemet.
Det er Bentzen Elektro AS og Sandvik Båtbyggeri AS som har startet firmaet Sandvik Innovation AS som står bak hybridbåten som er under bygging i disse dager. Båten vil få modellnavnet Sandvik 44 Innovation. Under utviklingen av prosjektet har Sandvik Innovation AS fått økonomisk støtte fra Innovation Norge og Transnova, og det er inngått et samarbeid med Forskningsrådet og Høgskolen i Vestfold om batteriteknologi og Høgskolen i Buskerud om hydrogen brenselcelleteknologi.
Med en batteribank på inntil 85 kVA (278 Volt, 304 Ah) skal båten få en rekkevidde på 36 nautiske mil ved 8 knop og 75 nautiske mil ved 6 knop kun ved bruk av batteribanken. De skal lades av en 45 hesters Kubota 1505 dieselmotor. Én times lading skal gi fire-fem timers elektrisk gange. Beregninger som Sandvik har gjort viser at dieselforbruket ved denne installasjonen vil bli 0,31 liter pr nautisk mil, mens med konvensjonell dieseldrift er forbruket 1,37 liter pr nautisk mil. Med full tank og fulladede batterier, har båten en rekkevidde på hele 950 nautiske mil ved 6 knops fart og 450 nautiske mil ved 8 knop.
Sandvik 44 Innovation vil bli utrustet med en dekksalong, hvor akter- og sidevinduer vil felles ned og takpaneler kan skyves frem slik at man får en åpen løsning. Alt skal kunne styres via en fjernkontroll, sammen med fortøynings- og ankervinsjer. Disse, og mange andre løsninger vil bygges inn i skrog og overbygg, og det skal brukes tilgjengelige produkter.
Linjeføringen i skroget ble utviklet ved Sandvik Båtbyggeri og kan føres tilbake til den fullendte formgivingen av deplasementsskrog som kjennetegner seilskutetiden.
På 1700-tallet, og særlig under napoleonskrigen skaptes de franske kaperskipene hvor man hadde utviklet skarpe forskip, dyp kjøl og mer bæring akter enn det som var vanlig den gang. Fra begynnelsen av 1900-tallet og frem til i dag har prinsippene fra den gang vært toneangivende når det skulle bygges sjødyktige og effektive deplasementsskrog.
Overbygget til Sandvik 44 Innovation har fått avrundede linjer og et forholdsvis stort frontglass. Skroget vil romme rederlugar med bad fremme i forpiggen, bysse med salong, dekkssalong med sitteplasser til ca ti personer og en anretning/bar, styreposisjon som kan integreres i salongen samt akterlugar med eget bad. Sidevinduer og takpaneler kan fjernes med noen tastetrykk, og man vil da få en åpen dekkssalong. Skyvedører på begge sider gir tilgang til dekk. Badeplattformen er todelt, den minste delen vil romme en gangvei som går halvannen meter ut fra skroget. Om hele plattformen felles ned, dobles størrelsen på akterdekket. (Mer under bildene)
Data
Lengde over alt: 13,75 meter
Lengde i vannlinjen: 13,30 meter
Største bredde: 3,75 meter
Dyptgående: 1,18 meter
Høyde over vannet uten radar og antenner: 2,75 meter
Deplasement: 12,50 tonn
Antall: Sitteplasser: 15
Spiseplasser: 13
Soveplasser: 6 + 4
Lugarer: 3
Salonger: 2
Styreposisjon: 1
Diesel: 220 liter
Ferskvann: 780 liter
Avløp: 710 liter
Motoralternativ: 40 – 80 kW dieselelektrisk
Batteripakke: inntil 85 kVA (278 Volt, 304 Ah)
Alternativ energi: Landstrøm, vindkraft, solenergi, osv
Marsjfart: 5 – 9 knop
Toppfart: 11 – 12 knop
Rekkevidde batteridrift: 50 nm ved 8 knop
Rekkevidde dieselelektrisk: 1600 nm ved 8 knop
Motor: Kubota 1505, maks 33,0 kW ved 3000 rpm, Ved 2200 rpm, effekt: 25,5 kW, dreiemoment: 85 Nm, forbruk: 4,6 l/t
Gir: 1,36 : 1, (dieselmotorens turtall 2200 rpm gires til 3000 på generator).
Generator/fremdriftsmotor: 300 Volt, 25,5 kW v/3000 rpm
Propellanlegg: West-Mekan type EHW eventuelt tilsvarende fra Nogva eller fra Hundested Propellfabrikk. Propellakselen legges vannrett i kjølen og overføring fra elektromotor skjer via remdrift.
(23.08.2010)