Førsteinntrykk: Kimach 450 Speed

RASK: Kimach 450 Speed har en toppfart på rundt 42 knop med 60-hesters motor. Men da er man også farlig nær hva som er forsvarlig. Her er konstruktør Kim Andre Christensen i fint driv på flatt hav.
RASK: Kimach 450 Speed har en toppfart på rundt 42 knop med 60-hesters motor. Men da er man også farlig nær hva som er forsvarlig. Her er konstruktør Kim Andre Christensen i fint driv på flatt hav.

Ungdomsbåt for voksne

Fra garasjen i Mandal har far og sønn Christensen bygget en helrå ungdomsbåt med lekre detaljer.

Publisert Sist oppdatert

Kimach 450 Speed er ungdomsbåten med det lille ekstra. Hele båten er håndlaget av far og sønn Christensen i Mandal. Og duoen er nøye på detaljene, ingenting overlates til tilfeldighetene. Derfor har båten fått et eksklusivt preg med forseggjorte detaljer. For eksempel har fordekket blitt dekorert med 15.400 små nagler for å gi bedre fotfeste. Langt fra den billigste antiskli-løsningen på markedet.

Se bildeserie og tekniske data nederst i artikkelen

For å gi båten det lille ekstra har den Ferrari-røde farkosten fått fotgass og motortilt på rattet. Fotgassen tar noe tid å venne seg til, men for alle som har kjørt bil er overgangen fra gasspak til pedal relativt enkel. Det er også overraskende enkelt å holde jevnt turtall med den kraftig fjærbelastede fotgassen.

PLASS TIL FIRE: Alle om bord i Kimach 450 Speed sitter godt i myke skaitrukne seter, og samtlige har bøyler å holde seg fast i.

Motortilten har du full kontroll på fra en liten hendel bak rattet. Begge disse grepene er etter vår mening med på å gjøre ferden langt sikrere. To hender på rattet er alltid bedre enn en.

Les også: Laget av 15-åring

Lettere overmotorisert

Kimach 450 Speed er en liten speedbåt i ordets rette forstand. Motoren, en 60-hesters firetakter fra Mercury, gir båten et røft utseende og høy fart. Samtidig flyter båten overraskende pent med den store sorte klossen på hekken. Båten er også CE-godkjent med denne installasjonen. 60 hester er også maks av hva båten er godkjent for og tåler, for her er vi virkelig på smertegrensa for hva som er forsvarlig på denne båten. Føreren skal vite hva han gjør om pedalen er i bånn. Kimach 450 Speed reagerer kraftig på motortrim, og i høye hastigheter registrerer vi både chinewalk og galoppering, om man trimmer for mye ut. Man skal derfor vokte seg vel for å bli for vågal bak rattet.

En 40-hester passer båten, og de fleste førere, bedre. Da oppleves båten langt tryggere, og unotene ryddes bort. Med 60-hesteren går båten drøye 40 knop, mens 20 hester mindre bare utgjør fem knops forskjell i toppfart. Det er med andre ord få grunner til å velge største motoralternativ. Når det er sagt, er Kimach 450 Speed en morsom liten båt som i rette hender byr på masse båtglede. I sving oppfører den seg eksemplarisk med sitt dype V-skrog, og båten er overraskende tørr i planingsfart. I dorgefart med litt motsjø skvetter det litt over ripa, men så er ikke dette båten du drar på fisketur med heller. Ved stilleligge er Kimachen svært stabil, og interiørmessig er det lett å bli imponert. Her sitter man som støpt i gode bøttestoler både som passasjer og fører. I midtkonsollen er det gjort plass til en sekstommers kartplotter innfelt i karbonlaminatet. Der er også motorinstrumenter og tankmåler plassert. Alt er lekkert montert med nøyaktig presisjon.

FORSEGGJORT: Både ut- og innvendig er den røde ungdomsraceren svært forseggjort med lekre detaljer. Legg også merke til fotgassen, og motortilten bak rattet..

Rendyrket racer

Noen praktisk båt er 450 Speed ikke. Det er kronglete å ta seg om bord uten å trå i de myke setene, og å bytte plass byr på utfordringer. Det er heller ingen steder å henge fenderne. Disse må festes i bøylene på innsiden, eller i rattet, noe som ikke er noen god løsning. Men jo "renere", jo lekrere, mener konstruktørene. Kim André Christensen var 15 år da han begynte å tegne drømmebåten (med god hjelp fra pappa). I dag fremstår guttebåten som en morsom, forseggjort racer som garantert får båtfolket til å snu på hodet.

Se video av prototypen  (2010)

:

Fakta

CE-kategori: C

Produksjonsland: Norge

Lengde (meter): 4.50

Bredde (meter): 1.65

V-bunn (grader): 20.00

Vekt (kg): 270

Dyptgaende (meter): 0.50

Drivstoff (liter): 45

Max. antall personer: 4

Motoreffekt fra (hk): 40.00

Motoreffekt til (hk): 60.00

Motor testbåt: Mercury 60 EFI

- Sylindervolum: 995ccm

- Antall synlindre: 47

- Effekt (hk): 60.00

- Effekt (kw): 44.00

Toppfart i test (knop): 41.90

Pris testbåt (kr): 170000

Opplysninger: www.kimach.no