Advarer mot kartplottere

Oslo (NW): If Skadeforsikring venter en økning i antall grunnstøtinger med båt i sommer. Årsaken er at mange båtførere stoler for mye på elektroniske sjøkart.

Publisert Sist oppdatert

– Mange slurver med navigeringen fordi de har elektroniske kart i båten. Men slike kart er bare ment som et supplerende hjelpemiddel. Man skal navigere etter oppdaterte papirkart, sier fagsjef Kurt Undereidet i If Skadeforsikring.

I fjor havarerte 5375 fritidsbåter, vel 500 flere enn året før, ifølge Finansnæringens hovedorganisasjon. Totalt ble det utbetalt 147 millioner kroner i skadeerstatning til båteierne.

– Vi regner med at dette tallet kommer til å stige i år, sier Undereidet.

Antallet fritidsbåter i Norge øker, og stadig flere båteiere monterer kartplotter med elektroniske sjøkart i båten.

– Kartplotterne skal bare brukes til å stikke ut kurs, og for å se hvor man har kjørt. Mye kan gå galt med elektronisk utstyr, sier Undereidet.

På de elektroniske kartene beregnes båtens posisjon basert på satellittsignaler. Ifølge Undereidet har slikt utstyr en feilmargin på opptil ti meter.

– Mange feilberegner avstanden til land fordi de ikke zoomer langt nok inn på kartene i plotteren. Med for grovt kartutsnitt vil enkelte skjær og grunner ikke vises i det hele tatt. Derfor skal man alltid navigere etter vanlige sjøkart i ukjent farvann og når man kjører nær land, sier han.

Men han understreker at kartplotter er et godt støtteverktøy utaskjærs.

– Mange går på grunn fordi de kjører for fort. Og som regel er det fordi de ikke klarer å navigere samtidig som de styrer båten, sier Undereidet.

Han advarer mot å stole for mye på kartplotterne når man kjører fort.

– Enkelte kartplottere klarer ikke å oppdatere kartet raskt nok og viser feil posisjon. Derfor mister mange kontroll på hvor de er, og grunnstøter. Senk farten om du er i tvil om posisjonen, sier han.

Men selv om du går på et skjær og kun har navigert etter elektronisk kart, er det ikke grunn til å frykte forsikringsoppgjøret.

– På samme måte som det er ’’lov’’ å kjøre i grøfta, er det også lov å gå på grunn. Forsikringen dekker deg likevel, sier Undereidet.