Flere permitteringer

Ryds permitterer 30 ansatte og Marex har permittert 14. Windy har permittert 50 og det må bremses i produksjonen de fleste steder på grunn av nedgangen i markedet. Men Hos Heitmann Marin AS går alt som normalt. (06.10.08)

Publisert Sist oppdatert

Ryds sier i en pressemelding at markedet har sunket med mellom 15 prosent og 20 prosent i forhold til i fjor, og at man derfor må permittere 30 ansatte, mens 24 av dem vil få varsel om oppsigelse. Markedet er nå nede på 2005-nivå også for Ryds. Samtidig sier man i samme pressemelding at man vil forsterke markedsføringen av Rydsbåter, spesielt for å få opp markedet igjen i Norge og Finland.

Marex har 34 ansatte på Fevik, og har permittert 14 mann. De vurderer fortløpende nødvendigheten av å permittere ytterligere, muligens ned mot 70 prosent, ifølge Thomas Aalrud. Han legger til at det er Marex AUB i Litauen som med sine ca 60 ansatte produserer den nye Marex 370 Aft Cabin som fikk meget god omtale i siste nummer av Båtmagasinet. Dette firmaet har ingenting med Marex i Fevik å gjøre.

På Windy har man permittert 50 mann, og man vurderer markedet fortløpende, sier dagli leder Morten Haakstad. Det selges fortsatt båter, men folk er noe mer avventende, og flere som har signalisert at de ønsker å kjøpe forsøker først å selge sin nåværende båt før de signerer kontrakt om ny båt, sier Haakstad som legger til at det er ganske lik situasjon over hele Europa, bortsett fra det sveitsiske markedet som ser ut til å være forholdsvis upåvirket av den generelle situasjonen så langt. Windy er inne på ca 20 markeder internasjonalt og har således en god del ben å stå på. Haakstad tror ikke markedet vil bedre seg vesentlig før tidligst ut på høstparten neste år.

Også underleverandørene merker at det går tregere i markedet, og de er jo avhengige av båtprodusentenes ordrebøker. Seasit i Kristiansand som lager puter og båtstoler har permittert noen mann, og Ertec/Colt i Tvedestrand som lager vindskjermer, pulpiter og beslag har også måttet permittere en del ansatte. Det samme gjelder Nansen Produkter AS på Vegårshei og Sandøya Båtdekk i Tvedestrand som blant annet lager treinnredninger til båtbransjen.

Samtidig melder Heitman Marin AS som selger Jeanneau seil- og motorbåter om at salget er omtrent som normalt. Spesielt seilbåtene har gått bra i år.

Heitmann har importert franske seilbåter i 28 år, og har vært med på både oppturer og nedturer i båtbransjen, sier Peter Heitmann.

-

         

Vi har ikke ”overliggere”, og brukte Jeanneau båter er fortsatt lett omsettelige. Jeanneau møter et tregere marked med en offensiv strategi. Prisene har ikke gått opp, og kundene får store utstyrspakker med i prisen. I dagens situasjon tror jeg det kan hjelpe oss til ytterligere å kapre markedsandeler, sier Heitmann

 

Flere fra motor til seil

Jeanneau har modeller som dekker hele seilbåtmarkedet. Heitmann merker det er mange som går fra motorbåt til seilbåt. De som gjør dette, velger ofte en litt større båt med dekksalong. En komfortabel seilbåt på 50 fot koster omtrent det samme som en enkel motorbåt på 30 fot.

Weekenden 18. og 19. oktober åpner dørene til den store, permanente utstillingen firmaet har i Drøbak.

-

         

Det har vi gjort i flere år. Folk kan i fred og ro se på båtene og kose seg – enten de er her for å kjøpe eller bare kikke, sier Heitmann.