Ibiza 25 Sport Open - hybrid råtass

PRØVEKJØRT: Med sin nyeste modell 25 Sport Open markerer Ibiza Boats at skjærgårdsjeepen er på vei inn i en ny tidsalder. Båtmagasinet har prøvekjørt RIB-en. (11.12.08)

Publisert Sist oppdatert

Tekst & foto: Atle Knutsen

Mens skjærgårdsjeepen var 1990-tallets store slager, har daycruiseren dominert blant landstedbåtene på 2000-tallet. Ibiza Boats har forsøkt å klone RIB-en, daycruiseren og skjærgårdsjeepen slik vi tradisjonelt kjenner dem. Resultatet har kort og godt blitt noe som faller utenfor de fleste kjente båtkategorier. I mangel på et mer treffende navn, heter serien foreløpig Sport og omfatter en lukket og en åpen versjon. Begge er basert på Ibiza 24-skroget – men for øvrig har de mye nytt å melde.

Helt ny
Den åpne versjonen er helt ny og er ikke tidligere blitt vist. Ibiza 25 Sport Open føyer seg direkte inn i skjægårdsjeep-slekten, med senterkonsoll og solseng, alternativt sitteplasser, forut. Konseptet er videreutviklet med et antall smarte løsninger og detaljer som gjør at den innleder en ny tidsalder for hele konseptet.

Ibiza 25 Sport Open

CE-kategori:

C

Lengde i meter:

7,42

Bredde i meter:

2,60

Dyptgående i meter:

0,90

Vekt tørr båt i kg:

Ca 1.500

Drivstoff i liter:

200

Max antall personer:

7

Motoreffekt fra-til i hk:

200-300

Toppfart i test i knop:

44

Båten er i sannhet en jeep i ordets opprinnelige betyning – nemlig General Purpose (”GP”, som kjapt sagt ble ”jeep”) da det amerikanske forsvaret tok i bruk bilikonet Willys. 

Mangfoldig

Den nye Ibizaen dekker mange slags behov. Den kraftige RIB-fenderen som skiller den fra sine forgjengere. Pongtongen gjør det smidig og enkelt å legge seg inn til båter og brygger, uten at man må styre med fendere. For båtens sjøegenskaper har pongtongen liten effekt ved normal kjøring, men i mye sjø og kraftige svinger vil den likevel ha en dempende og stabiliserende funksjon.

Komfort

I konsollen har båten et stort og funksjonelt toalett i med inngang gjennom en luke i forkant. Den har også en kalesje over førerplassen. Det er lett å bevege seg over alt og førerkonsollen er ypperlig utformet, med mye bra stuveplass, kraftige beslag og solid vindskjerm. Særlig er den komfortable, doble sadelen en smart løsning, idet setet kan vippes fremover og dermed gi sitteplass til ytterligere to ved det lille bordet ved aktersofaen. Vi savnet imidlertid et håndtak bak på førersadelen – noe vi tror det er mulig å få på plass. Den store solsengen på fordekket er dessuten særdeles enkel å folde sammen.

Ingen terskel


Båten har et lavt tyngepunkt som gjør den svært stabil både under gange og når den ligger ved brygga. Vi noterte ingen planingsterskel overhodet, og den går som et tog og krever ikke trimplan. Den er kompakt og bastant i sjøen, og byr på en komfortabel og trygg kjøreopplevelse.