TRIPPEL DAYCRUISERTEST:

Båtmagasinet har testet Sting 650 DC, Yamarin 64 DC og Ibizia 21 Touring i samarbeid med NRKs Forbrukerinspektørene. Her får du svaret på hvilken daycruiser som ble vår testvinner.

Publisert Sist oppdatert

Tekst: Atle Knutsen/Amund Rich. Løken
Foto: Atle Knutsen

Båtene vi har testet ligger tett opptil hverandre i størrelse, men er likevel ganske forskjellige. To av dem, Ibiza 21 Touring og Sting 650 DC er nykommere av året, mens Yamarin 64 DC er en gammel traver som har vært på markedet en stund. Alle båtene ble testet med 150 hk utenbordsmotorer for å få et best mulig sammenligningsgrunnlag. Ibizaen er den eneste norskbygde båten, produsert i Grimstad, Yamarinen lages i Finland, mens Sting produseres ved Nordkapp-fabrikken i Polen.

Den fullstendige testen kan du lese i Båtmagasinets juni-utgave, men allerede her får du et sammendrag av testen og svaret på hvilken av de tre daycruiserene som ble vår testvinner.

Tre daycruisere – tre konsepter


Ytterpunktene i testgruppen er Sting 650 DC, som tar mål av seg å være en weekendcruiser med utvidete bo- og overnattingsmulighteter i forhold til de to andre i testgruppen. Yamarin 64 DC er en ren daycruiser hvor bo- og overnattingskomfort er mindre vektlagt til fordel for rene daycruiseregenskaper. Midt i mellom disse to plasserer Ibiza 21 Touring seg, som tar sikte på å dekke daycruiserbehovene samtidig som den har alle fasiliteter som skal til for en overnattingstur over helgen.

STING 650 DC - Bobåten 


Sting 650 har mye innvendig volum. Samtidig har den også mye innredning. Dermed blir det trangt om plassen. Polskbygde Sting 650 DC er designet av nordmannen Espen Thorup, som har mange vellykkede konstruksjoner bak seg, blant annet Nordkapp-båtene. I likhet med Nordkapp, utmerker også Sting 650 DC seg med utmerkede sjøegenskaper.

Sting 650 DC
FAKTA STING 650 DC
Lengde: 6,50 meter
Bredde: 2,42 meter
Vekt: 1.346 kg
Motor: Evinrude 150 E-tec
Toppfart: 38,1 knop
Pris med testmotor: 479.000 kroner

Harmonisk skrog

Takket være tyngden og et harmonisk skrog, er den komfortabel. Båten er testens tregeste, med en toppfart på drøyt 38 knop. Til tross for litt høyere tyngdepunkt enn de to andre båtene, lar den seg ikke provosere utover komfortgrensen og sitter svært godt i kraftige svinger. Dermed skulle den også duge godt til vannsportaktiviteter. Motoren, en Evinrude 150 E-tec, er testens eneste totakter. Den har et lavt forbruk og veldig bra respons i lav- og mellomregistret, men likevel blir båten liggende etter de to andre i det øvre fartsregisteret. Marsjfarten er imidlertid omtrent lik som de andre båtene.

Båten har testens i særklasse mest omfattende standardutstyrspakke, hvor blant annet kartplotter og radio/CD inngår.

Boegenskaper

På godt og vondt er det boegenskapene som skiller Sting 650 DC fra de to andre i testgruppen. Her er det et tydelig skille mellom ute- og inneplass. Dørkarealet på uteplassen skrumper inn som følge av mye fast innredning, som byssemodul ved førerplassen og en dominerende førerbenk. Under dekk har båten betydelig større høyde enn de to andre båtene, og er sitter man greit rundt et bord. Likevel er båten så spiss i forskipet, av køyearealet er mindre enn på de to andre båtene – til tross for at dette er testgruppens ”bobåt”. I lugaren under dekk er det montert et tørrklossett i et eget skap. Poenget med denne løsningen er imidlertid litt vanskelig å se. Skal bruke rommet som skap, bør rommet også forsynes med knagger eller lignende, og henger man i klær her, blir det kronglete å benytte toalettet.

Sting 650 DC er den båten som det er suverent vanskeligst å komme seg om bord i eller gå i land fra - både via badeplattformen og over fordekk.

YAMARIN 64 DC- Dagsturbåten


Yamarin 64 DC er den mest rendyrkede daycruiseren i testgruppen. Den har en meget trygg uteplass med høyt fribord. Båten har vært en suksess i Norge, med ca 700 solgte eksemplarer her i landet av de totalt ca 2.000 som er produsert totalt. Yamarin overrasker sjelden når det kommer til sjøegenskapene. De er bunnsolide, og det gjelder også 64 DC, som er bastant og kompakt og byr på en herlig sporty og komfortabel kjøreopplevelse. Vi målte toppfarten til drøyt 43,3 knop, noe som gjør den til testens nest raskeste.

Yamarin 64 DC
FAKTA YAMARIN 64 DC
Lengde:  6,21 meter
Bredde: 2,48 meter
Vekt: 1.218 kg
Motor: Yamaha F150
Fart: 43,3 knop
Pris med testmotor:  471.573 kroner

Yamarinen er den av testbåtene som kommer med minst utstyr i standardversjon.

Kompakt

Yamarin 64 DC er en kompakt og stille konstruksjon uten løse deler eller kompliserte løsninger. Den har en sterk grad av opplevd kvalitet, og er ikke spartansk selv om den er enkel. Den har testens største solseng og en uteplass som er komfortabel og lett å bevege seg på. Den har dessuten den beste trappen opp på fordekk. Som en ren landsted- og dagsturbåt er derfor Yamarin 64 DC ypperlig. Dertil kommer at lugaren under fordekk ved denne typen bruk gir mengder av stuveplass. I tilegg kan den, takket være et bra køyemål, også brukes til en overnatting. Førerplassen på Yamarinen bærer preg av at båten begynner å få noen år på baken. Ergonomien og komfort er fullt på høyde med Ibiza, men vi savnet fremfor alt plass til en kartplotter.

Det suverene adkomstmuligheter over dekk på Yamarinen, og relativt greit å ta seg i land via badeplattformen.

IBIZA 21 TOURING - Vellykket kombinasjon

Ibiza 21 touring
FAKTA IBIZA 21 TOURING
Lengde:  6,6 meter
Bredde: 2,4 meter
Vekt: 1.220 kg
Motor: Suzuki DF 150
Fart: 44 knop
Pris med testmotor:  488.100 kroner

TESTVINNEREN!

I Ibiza 21 Touring er daycruiser- og boegenskapene kombinert på en suveren måte. Dermed blir den også testvinner.

Ibiza 21 Touring er en videreføring av 21 Weekender. Mens weekender-versjonen hadde innenbordsmotor, er 21 Touring bygget for utenbordsmotorer fra 140 til 175 hk. Vår testbåt hadde en Suzuki DF 150 som ga båten en toppfart på nærmere 44 knop. Dermed er Ibizaen testens raskeste, med knepen margin foran Yamarinen.

Båten er også velutrustet, og plasserer seg mellom Sting og Yamarin når det gjelder utstyr i standarversjon. Blant annet har Ibizaen ferskvannstank og trykkvann, bærbar bysse, utvendig vask samt dregg og tau med som standard – i motsetning til Yamarinen, noe som også er med på å forklare prisforskjellen

Letthåndtert

Også Ibizaen er en meget kompakt båt, uten løse deler og slamring. Den oppleves som svært letthåndtert, både takket være presis og lett styring og en velsmurt og fin motorspak. Det er dessuten veldig lett å finne en god kjørestilling ved førerplassen. Førerplassen er for øvrig testens klart beste. Her har man klart å integrere plass til en 8-tommers kartplotter i tillegg til et fullverdig kartbord med plass til båtsportkart under et pleksilokk. Oversikten over instrumenter og sikten fra førerplass er meget god, samtidig som føreren har god plass rundt seg.

Samtlige passasjerer om bord har meget god sittekomfort, og det er meget enkelt å bevege seg rundt på uteplassen. Alle om bord har dessuten meget god vindbeskyttelse takket være vindskjermen som er trukket langt akterover. U-sofaen akter har testens beste kalesjegarasje, og badeplattformen rundt motoren innbyr til meget enkelt i land- og ombordstigning. Det er også trygt og enkelt å bevege seg over vindskjermen og i land over dekk. Lugaren under dekk er enkel, men duger svært godt til en helgeovernatting.

Rosinen i pølsa her er at den midtre puta kan fjernes, slik at man også kan sitter her inne. Under køya er det mulighet for å montere et vannklossett. Portapotti er standard. Siden 21 Touring har utenbordsmotor, er motorrommet under aktersofaen disponert til et meget stort og lett tilgjengelig stuverom hvor det faktisk er plass til en gummibåt og en liten påhengsmotor.

 DEN FULLSTENDIGE TESTEN KAN DU LESE I BÅTMAGASINETS JUNI-UTGAVE!