Svensk trebåtrevolusjon

Alle vil ha trebåt, men ikke vedlikehold. Med retrobåten Golden-Cut mener den svenske båtentreprenøren Richard Granberg å ha funnet løsningen. (26.06.2008)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Med Golden-Cut håper Granberg å revolusjonere den tradisjonelle trebåten og forenkle en arbeidskrevende produksjon.

Plastbunn
Hemmeligheten bak den svenske satsingen ligger godt plassert i skroget. Det er nemlig ikke laget av tre, men plast.
- I forbindelse med at jeg holdt på å renovere min egen båt, kom jeg i snakk med en trebåtbygger av den gamle skolen. Under samtalene kom det fram at den mest følsomme og vedlikeholdskrevende delen på en trebåt er den som er under vannlinjen, sier Granberg.

Spesifikasjoner

Lengde:

7,87 m

Bredde:

2,75 m

Hastighet:

30 knop

Motor:

Volvo Penta

D3-160 DPS, 163 hk

Skrog:

Fiberglass, mahogny

og furu

- Vedlikeholdsfri

Løsningen ble dermed å anvende materialene der de fungerer best – plast under vannlinjen og tre over vannlinjen for å få den rette båtnytelsen. I tillegg til plastbunnen har Golden-Cut en spesiallakk på treet som skal gjøre den nærmest vedlikeholdsfri med flere års garanti.
- Vedlikeholdet blir på linje med en plastbåt, om ikke mindre.

Detaljrik

Det er tydelig at Granberg har brukt Storebro Solö Ruff som inspirasjonskilde, men retrobåten tar sikte på å kombinere klassisk design og utseende med dagens moderne krav til teknologi og komfort. TV, kjøleskap, toalett med septiktank og GPS-plotter er noen av detaljene som avslører at dette er en moderne trebåt, men Granberg har brukt mye tid på å integrere moderne løsninger i en klassisk innpakning. Blant annet er kryssholtene laget etter originaler fra 50-tallet.

Sosial

I tillegg til dagsturer egner båten seg også for overnatting, i og med at salongseksjonen i forpiggen kan gjøres om til en stor seng. Ellers legger interiøret stor vekt på det sosiale, med mange sitteplasser og badeplattform.
Den svenske båtentrepenøren håper nå å kunne sette Västervik på båtkartet igjen med sin originale vri. Prototypen er allerede under produksjon og håpet er at Golden-Cut skal kunne presenteres i 2009. Prisen vil antagelig ligge på rundt 1,2-1,5 millioner SEK.

Golden-Cut Golden-Cut Golden-Cut