
- Verdens raskeste dieselbåt
Den kalles sjøens svar på Ferrari og skal være verdens raskeste dieselbåt. Med en prislapp på drøyt 13 millioner kroner er den 43-fot lange superbåten kanskje også verdens dyreste målt per fot. (09.01.09)
► Rå kabriolet til sjøs
► Råskinn til sjøs
Superbåten ved navn XSR48 skal ha monoskrog og dekksstruktur konstruert i kevlar og karbonfiber, mens to bio-turbo dieselmotorer sørger for 1600 hk og en toppfart på rundt 70 knop. XSR48 skal være utviklet gjennom et samarbeid mellom flere av verdens mest anerkjente båtdesignere og konstruktører, blant annet meritterte Fabio Buzzi – et velkjent navn innen blant annet båtracing, samt Redman Whiteley Dixon som høster stor anerkjennelse for sine luksusmegayachter.
XSR48 har også uhøytidelig blitt testet i BBCs populære motorprogram Top Gear, hvor XSR48 konkurrerte mot en Ferrari Daytona. Målet var å se hvilket framkomstmiddel som var raskeste på en strekning på 240 nautiske sjømil mellom Portofino og St. Tropez. Til tross for en liten stopp hos den lokale kystvakta og svært dårlige værforhold stakk superbåten til slutt av med seieren som raskeste framkomstmiddel.
![]() | ![]() | ![]() |
Produsenten XSMG Marine skal allerede ha solgt sitt første eksemplar av båten. Hvis du nå først skulle være i traktene, kan du kan også leie superbåten hvis du for eksempel trenger en rask "taxitur" fra flyplassen i Nice til Monaco eller har dårlig tid til en lunsjavtale i St. Tropez. Pris for dagsleie? Intet mindre enn 12.000 britiske pund eller i overkant av 130.000 speilblanke norske kroner...
Produsentene tar seg likevel kanskje vann over hodet når de hevder farkosten er verdens raskeste dieselbåt. Vår egen norske Goldfish 36P1 Supersport skal nemlig være 10 knop raskere, selv om XSR48 riktignok er sju fot lenger.
- Selv med to og en halv ganger så mange hestekrefter enn våre går den altså 12,5 prosent saktere. Vi kjørte mot tilsvarende skrog da vi deltok i Round Britian og satte de på plass der selv med liten båt. Faktum er at alle våre modeller er verdens raskeste med dieselmotor på drev, kommenterer Henrik Sollie fra Goldfish Boats.
