Trekker vannski med el-motor

Goldfish har puttet en elmotor i en påhenger på hekken av sin 23 Tender. Farkosten trekker enkelt opp vannskikjørere og klarer 46 knop.

Publisert Sist oppdatert

Av Lars Kristian Larsen

Under "Sjøen for alle" i vår introduserte Goldfish planene om en elektrisk fartsbåt. Til nå har elmotorer på sjøen først og fremst blitt forbundet med snekker og andre tamme farkoster uten fartspotensial.
Men nå er Goldfish fartstender klar med grønn kraft på akterspeilet. Og den sparker virkelig fra seg.

Se video:

Båten klarer 46 knop og har et dreiemoment på hele 400 newtonmeter. Trolig er det verdens raskeste el-båt.

-Det var ganske så heftig å trekke vannski med denne båten. Motoren gir cirka samme effekt som en 200-hesters totakts påhenger, men dreiemomentet er langt bedre, sier Stig Olssøn (bildet t-h) i Goldfish til Båtmagasinet.

-Det hadde ikke vært noe problem å trekke opp to vannskikjørere samtidig. Dreiemomentet er heftig, sier Olssøn.

Foreløpig ligger det store begrensninger i batteriteknologien, noe som gjør at driftstiden mellom hver lading ikke er optimal. Med en fart på rundt 25-30 knop, har 23 Tender med el-motor en driftstid på rundt en time.

-Våre samarbeidspartnere mener at vi i løpet av to år vil kunne strekke driftstiden mye lenger enn i dag. Dette konseptet har vi tro på, og vi vurderer å lage ti båter med denne løsningen, sier Olssøn.


TILSYNELATENDE en helt vanlig påhenger. Men dekselet skjuler en kraftig el-motor tilkoblet batteripakken under dørken på 23 Tender.

Det er en Evinrude-motor som har fått elektrisk innmat fra ReGen Nautic, en amerikansk spesialist på elektriske båtmotorer.

Nå går turen til Monaco yacht show, der den norske tenderen med el-motor skal vises frem for forhåpentligvis miljøbevisste yachteiere.

Se vår video av 23 Tender, i 63 knop, med 250 hk:

www.goldfishboat.com