Klar for sjøens Mount Everest

1344 nautiske mil med kuling i kastene, tre meter høye bølger, vind, regn og slagsjø i ni dager. Lørdag starter ett av verdens lengste og tøffeste båtrace - Round Britain Race, med tre norske rib-team på startlista. (19.06.2008)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Torsdag forlot de tre teamene fra Goldfish Boats norsk jord i retning Porsmouth, for å gi seg i kast med britisk farvann. 
- Vi må nok forberede oss på alt opp mot 8 Beaufort, det vil si kuling i kastene og et par tre meter sjø på det meste. I tillegg ventes en del rotete slagsjø som følge av ulik vindretning og tidevann, forteller Henrik Sollie, som er navigatør om bord i Lionheads 22 sammen med blant annet broren og pilot Pål Sollie. 

Tøffeste av de tøffe

Round Britain Race har lange tradisjoner, og betegnes som båtracenes svar på Mount Everest. Til sammen skal deltagerne, som kommer fra hele verden, gjennom åtte etapper hvor den lengste er på over 200 nautiske mil i ekstremt røff sjø. Og med hastigheter på mellom 35 til 80 knop sier det seg selv at det blir en tøff utfordring i åpen båt.
- Det er ikke vind og regn som vil være anstrengende. Slag mot kroppen og intens konsentrasjon er nok det som vil være mest utmattende, tror navigatøren.

Kjører for seier

De norske teamene har likevel strategien klar, og tar mål av seg å kunne vinne begge de to klassene de stiller båter i.
- Strategien er å lytte til redskapen vi kjører, vel vitende om mange vil bryte etter hvert. Vi går for klasseseier i begge klasser. Skal noen av våre båter vinne over all, må noen av de langt større båtene bryte en av etappene - og det kan jo skje.

Mannsterke

Foruten brødrene Sollie, James Sydenham og Bjørn Erik Eriksen i Lionheads 22 og Goldfish 36 P1 Supersport, stiller far og sønn Nick og Ivar Tollefsen som pilot og navigatør i Gutta Boyz sammen med Henning Hexeberg i samme klasse, mens pilot Fredrik Selvaag og navigatør Eirik Jaer har med seg Bjørn Ampar i Goldfish 29 RIB Tender - Team Sealbay 77.

På startlista står det også oppført et navn som burde være velkjent for mange av Båtmagasinets lesere - nemlig Dag Pike. Med sine 75 år er han racet eldste og mest erfarne. Den tidligere vinneren holder likevel koken, og vil rapportere fra racet for Båtmagasinet.