GULLKANTET KONTRAKT: Båter for 87 millioner til Forsvaret
Son-baserte Goldfish Boat har inngått en avtale med Forsvaret om levering av ti spesialbygde båter på 36 fot. Kontrakten skal ha en verdi på 87 millioner kroner. (10.02.09)
Den norske RIB-produsenten får det dermed travelt i tiden fram mot neste år. Da skal nemlig den siste av de ti spesialbygde båtene leveres til Forsvaret. I tillegg til selve ordren er det også gjort avtale om vedlikehold i hele driftsperioden.
Døråpner
Leveransen av de spesialbygde båtene er sikkerhetsgradert, og de 36 fot lange båtene skal være basert på tekniske kravspesifikasjoner fra Forsvaret. Tidligere har Goldfish også levert en 29 RIB Tender til Forsvaret, som til daglig fungerer som lettbåt på Kongeskipet ”Norge”.
- Selv om båten er spesialbygd til Forsvarets formål, er det internasjonale markedet stort for tilsvarende båter. Vi ser denne avtale som en døråpner for videre leveranser, og er allerede i dialog med utenlandske styrker. Dette blir et viktig satsningsområde for oss fremover, og vi vil vie dette markedet like mye oppmerksomhet som fritidsbåtmarkedet framover, sier Henrik Sollie fra Goldfish Boat.
Profesjonalitet
Sollie mener proffmarkedet er et naturlig satsingsområde for Goldfish, og en naturlig konsekvens av å være toneangivende i utviklingen av effektive høyhastighetsskrog.
- I fritidsbåtmarkedet vil det nok ennå ta mange år før den jamne kunde vet å verdsette kvaliteten ved gode skrog kontra dårlige skrog. Hvis du spør en stolt båteier om kriterier for valg av båt, vil han stort sett ta med kjøreegenskaper og selv mene at hans egen båt har disse egenskapene. Men i praksis har båteieren lite sammenligningsgrunnlag. En proffaktør kvantifiserer egenskapene så langt det lar seg gjøre, og da er det også lettere å gi dette en verdi.
Langt fra krise
Til tross for de kraftige nedgangstidene i bransjen med permitteringer, oppsigelser og tilnærmet produksjonsstans for mange fritidsbåtprodusenter, er det altså langt fra krise hos Goldfish Boat.
- Som produsent som kun produserer båter på ordre, har vi vært spart for likviditetskrisen som mange av våre venner i bransjen har blitt offer for. Likevel merker vi at avgjørelsene sitter langt inne, og inntil nylig var det en svært liten del av de som fikk tilbud på båt som klatret ned fra gjerdet og signerte kontrakter. Sollie forteller at Goldfish i høst holdt produksjonen i gang i lettbåtmarkedet og produksjon av båter til større yachter.
- Her har verftene gode ordrereserver, og dette er et marked vi etter hvert har fått et godt fotfeste i.
Racersuksess
Selv om han tror fritidsbåtmarkedet vil begynne å våkne til liv igjen nå som det nærmer seg sesong, vil det ikke overraske Sollie om bransjen må vente så lenge som til 2015 før en igjen vil kunne være tilbake på 2007-nivå. Men med en kontrakt på 87 millioner kroner i lomma blir i det minste ventetiden for gutta i Goldfish noe enklere å bære.
- Vi synes det er veldig gøy å oppleve en stadig større interesse for båtene våre på nye steder rundt om i verden, noe vi i stor grad kan takke seierne i offshoreracet ”Round Britain 08” for. I høst leverte vi tre båter til helt nye markeder, og slikt skaper mersalg over tid.