Norskdesignet racerbåt-debut

En nyutviklet racerbåt fra norske Berserk Design skal teste krefter i den britiske endurance-serien og Round Britian Race. (04.08.09)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Bømlo-baserte Berserk Design skal etter planen bygge to båter spesialdesignet for høy hastighet med relativt beskjeden motoreffekt og med egenutviklet sikkerhetscockpit i tråd med det internasjonale båtsportforbundets regelverk, der mannskap blant annet er sikret oksygentilførsel dersom båten skulle gå rundt.

- For å få høy fart med beskjeden motor er båten er designet med 2 1/2 progressive stepp i bunnen som har planing pads. Designet er et resultat av både modell testing og CFD (Computational fluid dynamics ) beregninger. Dette har tatt land tid og gitt meget gode resultater, sier Petter Martens ved Berserk Design.

God for 90 knop

Den første racerbåten skal bygges for fabrikksteamet BananaShark og rigges med to Steyr dieselmotorer med 295 hestekrefter, koblet opp mot Arneson ASD6 overflatedrev. Dette skal gi en toppfart på over 65 knop. Teamet skal etter planen kjøre hele den britiske endurance-serien i neste års sesong.

Den andre båten, som skal bygges for en britisk kunde, blir en skikkelig verstingbåt med to HP525 EFI-motorer på 525 hestekrefter hver fra Mercury Racing, noe som gir en toppfart på godt over 90 knop!

Round Britian Race

Etter Round Britian Race 2008, hvor norske Goldfish markerte seg sterkt, har det blitt en voldsom interesse for langdistanse offshorerace i Europa og spesielt i Storbritannia, og det er nå blåst liv i mange tradisjonsrike race som Cowes Classic som går fra Cowes til Torquay og tilbake Cowes uten stans. Round Britain Race skal etter planen kjøres igjen i 2012, da med en norsk båt fra Berserk Design i startrekka hvis alt går etter planen for BananaShark-teamet.