Nytt Volvo Penta-havari

En splitter ny Galeon 33 Fly la ut fra Drammen. Dieselen ble tilført smøretilsetning under bunkring i Ålesund. I Bodø havarerte den ene Volvo Penta D4 260-motoren.

Publisert Sist oppdatert

Av Amund Rich. Løken

Det endte med motorhavari rett utenfor Bodø for Harald Simonsen og hans kone. De var på jomfrutur – og sin første ferietur – i sin splitter nye Galeon 330 Fly da frostpluggene i den ene av D4 260-motorene sprang og forårsaket store indre motorskader. Det er åtte dager siden den traumatiske opplevelsen skjedde rett utenfor Bodø. Båten ble fraktet til Jakhelln Båt, og der har den siden blitt liggende i påvente av ny motor.

Første varsel utenfor Ålesund

Det var ingen liten jomfrutur paret fra Drammen la ut på. Planen var å ta båten opp til Senja. Alt gikk etter boka og de stolte båteierne var mer enn fornøyde. Inntil en rød varsellampe på instrumentpanelet begynte å lyse, ikke langt fra Ålesund. De fulgte instruksboka, stanset motoren, og startet den igjen, men fortsatt var ikke alt som det skulle. Derfor besluttet Simonsen å kjøre inn til et Volvo Penta-verksted i Ålesund. Her ble et filter og en injektor skiftet. Her ble også dieselen tilført den smøretilsetningen som Volvo Penta nylig gikk ut og anbefalte. Volvo Penta mener norsk marinediesel smører for dårlig og at dette kan være årsaken til at 30-40 motorer har havarert.

Havari rett ved Bodø

Båtturen videre nordover gikk fint og motorene oppførte seg eksemplarisk, inntil Bodø var i sikte. Etter å ha jobbet seg gjennom en del hekksjø fra Hurtigruta hørte Simonsen plutselig en stygg lyd. Så sa det stopp. Heldigvis var en av motorene uskadd og båten gikk inn til motorverksstedet hvor den altså fortsatt ligger.

Jakhelln Båt kan i formiddag bekrefte at de har en båt med en skadet motor, mer får vi ikke vite. En telefon til Volvo Pentas hovedkontor i Norge bekrefter at det har skjedd et havari, men der vet ingen om dieselen har vært tilsatt det smøremiddel som nylig ble anbefalt. De finner det nokså usannsynlig.  Heller ikke kommunikasjonsdirektør Mats Edenborg hos Volvo Penta i Göteborg vet om det er brukt tilsettingsstoff, men også han bekrefter havariet.

Brukte smøretilsetning i Ålesund

- Ingen har spurt meg. Jo, jeg brukte dette tilsettingsstoffet etter besøket i Ålesund, men ikke på turen opp til Ålesund, bekrefter båteieren til Båtmagasinet.  Det er altså umulig å fastslå i dag om havariet har sammenheng med dieselkvaliteten, om det er en ”senskade”, ettersom tilsettingsstoffet først ble tilført dieselen i Ålesund, eller om smøringen ikke har noen effekt.

- Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men det har ikke vært nevneverdig informasjon til meg om noe som helst i denne saken. Det er åtte dager siden motoren havarerte, og båten ligger fortsatt ødelagt i havn hos Jakhelln Båt, sier en misfornøyd eier. Deler av ferieturen er spolert. Familien hadde store forventninger til sin nyanskaffelse til nesten tre millioner kroner.

Båtmagasinet har tidligere omtalt at Volvo Penta ville sette himmel og jord i bevegelse neste gang et havari fant sted. Nå har havariet kommet, men ingen himmel eller jord er i bevegelse, skal vi tro den ulykkelige eier.