Yacht Marine konkurs
Det har stormet rundt Yacht Marine med flere rettsaker og krangler med misfornøyde kunder. Nå har selskapet slått seg selv konkurs. Dermed kan mange trolig se langt etter pengene. (27.05.09)
Mandag ble det åpnet konkurs hos Yacht Marine som blant annet er importør av Aicon Yachts, Broom, Fjord Boats og Adventurer. I følge Yacht Marine selv skal de ha en gjeld på 11 millioner kroner, mens verdiene er estimert til maksimalt 6,8 millioner kroner. Det er dårlig nytt for privatkunder som har utestående hos båtimportøren, ettersom det da trolig blir fint lite igjen å hente etter at banker og finansiseringsselskap har fått sitt.
Flere rettssaker
Det har stormet mye rundt selskapet, som har måttet møte flere misfornøyde kunder i retten. En av de som hevder de har utestående penger, er blant annet den profilerte kaffekongen og bergenspolitikeren Herman Friele. I følge Bergensavisa opplyser Friele og hans samarbeidspartner Trond Sandven å ha over èn million kroner utestående hos Yacht Marine som nå altså er konkurs.
Gikk i mot produsenten
I vår skulle partene møtes i retten, etter at det oppstod krangel rundt et kjøp av en Fjord 40. Friele og hans partner var misfornøyde med kvaliteten på båten som ble levert, og produsenten ønsket også å ta båten tilbake. Det var derimot ikke Yacht Marine og daglig leder Trond Ristesund, som solgte båten til de to, enig i, da dette innebar at han måtte betale tilbake sin provisjon av salget.
Personlig garanti
I følge Bergenavisa skal Ristesund ha stilt som personlig kausjonist overfor sine bankforbindelser og Elcon, noe som betyr at kreditorene kan kreve penger av Ristesund personlig hvis det skulle vise seg at verdiene i boet ikke dekker de innkomne kravene.
Tidligere dømt
Yacht Marine ble tidligere også dømt til å ta tilbake en Scandinavien 350 Family til 1,3 millioner kroner. Selskapet ble dømt til å heve salget og betale kunden tilbake kjøpesummen i tillegg til forsinkelsesrenter og saksomkostninger, til sammen en sum på rundt 1,6 millioner kroner. I følge kunden så han aldri noe til pengene, og hevdet senere at han følte seg presset til å inngå et forlik til tross for at han fikk rettens medhold, ettersom Yacht Marine truet med å slå seg konkurs.