Dømt til å heve båtsalg: - Truet med konkurs

Båteieren fikk rettens medhold i at forhandleren måtte ta tilbake båten til 1,3 millioner kroner. Men båteieren fikk aldri pengene, og hevder han følte seg tvunget til å inngå forlik da forhandleren truet med konkurs. (04.04.09)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Det hele startet da maskinsjef Ingvar Nordberg i 2005 inngikk kontrakt om kjøp av en Scandinavien 350 Family med levering våren 2006, gjennom Yacht Marine som forhandler for selskapet Scandinavien Boats AS.

Les Båtmagasinets test av båten

Allerede under første tur opplevde Nordberg tre kritiske motorhavari, og fant etter hvert en rekke feil og mangler ved båten. Etter mye diskusjon og uenighet om utførelse av forbedringer på båten, besluttet Nordberg å gå rettens vei for å få hevet kjøpet.

Ikke som lovet


Selv om retten fant at Yacht Marine hadde strukket seg usedvanlig langt i å etterkomme Nordbergs ønsker og foretok de fleste forbedringer som han krevde etter at han først fikk båten utlevert, pekte retten på at båten langt fra var bygget etter ”høyeste standard” slik som kontrakten beskrev. Blant annet hadde båten vesentlige mangler som brudd i avstivere og manglende skrogstyrke. I tillegg til lekkasje i vinduene og manglende ventilasjon veide også båten to tonn mer enn oppgitt, med en toppfart på 28,5 knop mot 35 knop som lovet.

Vesentlige mangler


Nordberg fikk ikke medhold i alle mangelanførslene som ble lagt fram, men på bakgrunn av alvorlige problemer over lang tid fant retten at de manglene som fortsatt gjenstod var så vesentlige at han burde få heve kjøpet. Yacht Marine ble dømt til å heve salget og betale Nordberg tilbake kjøpesummen i tillegg til forsinkelsesrenter og saksomkostninger, til sammen en sum på rundt 1,6 millioner kroner.

- Truet med konkurs


Men da pengene skulle kreves oppstod det nok et problem. Nordberg hevder overfor Bergensavisa at daglig leder og eier i Yacht Marine, Trond Ristesund, som også var med på å starte opp Scandinavien Boats AS, svarte at Yacht Marine ville gå konkurs hvis han krevde inn pengene sine, og at Nordberg dermed ville sitte igjen uten verken båt eller penger, ettersom båten da ville bli en del av konkursboet.

Forlik


Nordberg, som dessverre leverte tilbake båten da han selv erklærte kjøpet hevet, men før begge partene var enige, sier til avisa at han følte seg tvunget til å skrive under et forlik hvor han aksepterte å beholde båten mot at enkelte feil ble utbedret.
- Du kan bare skrive det du vil, jeg legger meg ikke opp i det, kommenterer Tor Ristesund til Bergensavisa. Yacht Marine selger ikke lenger båter under merkenavnet Scandinavien, men satser nå på en annen båttype som også er produsert i Kina, under merkenavnet Adventure.

Ny rettssak

I følge Bergensavisa skulle Ristesund og Yacht Marine også ha møtt i retten denne måneden for å svare på søksmålet fra kaffekongen Herman Friele som mener det er 56 feil og mangler ved Fjord 40-båten han kjøpte av dem for 3,8 millioner kroner. Produsenten, Hanse Yachts, skal ha gått med på å betale tilbake 2,7 millioner kroner, men Yacht Marine som solgte båten, skal nekte å betale tilbake sin fortjeneste på en million kroner. Saken er nå i følge avisa utsatt fordi Yacht Marine trenger lengre tid til å forberede saken.