Miljøraringen Catch 7.5 WA
Den ble vist første gang for halvannet år siden som miljøbåt. Men Catch 7.5 var ikke bare én ny modell. Den fyller mange funksjoner og kan benyttes til alt fra transport til fiske.
Tekst og foto: Lars-Åke Redéen
Produksjonsmetoden er moderne og skrogkonstruksjonen gjør at denne langsmale båten kan kjøres i over 20 knop med et drivstofforbruk på under 0,4 liter. Den første modellen er selve plattformen for flere modeller. Den fungerer bra som transport – eller fiskebåt i basismodellen, men den kan også lages med lugarer eller andre løsninger for forskjellige behov.
Da vi prøvekjørte båten var det ikke mye rotesjø å prøve den i, men lange dønninger. Båten gikk kontrollert og rolig i den sjøen. Akselerasjonen er myk og uten protester og gangen er smidig takket være den lange vannlinjen. Eneste ulempe er at båten er noe følsom for forskjellige vektbelastninger.
Vi prøvde båten med en 80-hesters påhengsmotor, og det kjentes helt greit. Det var nok av krefter å hente ut av motoren, til tross for at vi kjørte en 25-foter.
ENKEL: Førerplassen er enkelt utstyrt, men funksjonell. Den lille" lugaren" kan man bruke til stuverom eller et lite krypinn dersom været skulle bli for ille.
Innvendig fribord
Å bevege seg om bord kjennes tryggere enn på mange andre åpne båter. Dørken er ren og åpen uten detaljer å snuble i. Innvendig er fribordet kappet av sånn like over knehøyde. Det gjør at man kan stå med tærne helt inn til skrogsiden, og samtidig har man det øvre, innvendige fribordet å lene lårene mot. Det er behagelig og sikkert.
Skroget er konstruert av Tjomas Wiberg som også er en av eierne av Catch Boats AB. Han har gitt skroget en lav fremdriftsmotstand samtidig som båten er relativt bred og trygg. Under stilleligge er båten ekstremt sidestabil på grunn av innebyggede, selvregulerende ballasttanker. Når båten settes i fart, tømmes tankene automatisk og stabiliteten opprettholdes takket være farten gjennom vannet. Systemet er ikke ulikt det Jan Herman Linge i sin tid tok frem på Fjordling, Wesling og Musling.
I tillegg har skroget i akterkant en luftkanal som senker friksjonen ytterligere. Dessuten får man hjelp av faste trimplan underbadeplattformen.
Trebåtprinsippet
Linjene på båten minner mye om det som Wally kom med for noen år siden, og som blant annet Fjord har blitt inspirert av. Det skarpe forskipet kløyver vannet uten at det bidrar til økt bølgemotstand. Thore Berntsson er en av Skandinavias dyktigste båtbyggere. Han har bygget Catch 7.5 etter samme prinsipp som han bygger trebåter i kaldbakt epoxy og sandwich og der har måttet tenke på hvordan forskjellige krefter virker på skroget og hvordan man skal fordele disse kreftene.
Materialene er langt fra det man bruker i trebåter. Her er det sandwichkonstruksjon med glassfiber, vinylester og vakuuminjisering. Båten er hellimt, noe som gir en stum og støysvak konstruksjon. Den er lettdreven, og med en 60-hesters påhenger og rustfri propell gjør den 28 knop. Med 80-hesteren har man målt 34,5 knop. Med den minste motoren er bensinforbruket lavt. Ved marsjfart på 22 knop trekker den 0,4 liter per nautisk mil med 2-3 personer om bord.
Til nå er det bygget et titalls båter. Båten er langt fra billig. I Sverige koster den 400.000 svenske kroner med 80 hesters påhenger. I Norge er det foreløpig ikke forhandler på båten.
BENSINSNILL: 80-hesteren gir båten en toppfart på 35 knop. Det er tilstrekkelig med en 60-hester som på marsjfart bare bruker 0,4 liter/nautisk mil.
Tekniske data
Lengde
7,55 meter
Bredde:
2,10 meter
Vekt
: 640 kg (tom båt)
CE-klasse:
C
Trailervekt
: Under 900 kg
Fart
: 29 knop med 60 hk, 38 knop med 90-hester
Bensinforbruk:
0,39 liter/nautisk mil med 60 hk og 22 knop.
Design
: Thomas Wilberg
Pris i Sverige
: Kr. 400.000 med 80 hk.
Mer info:
(19.09.2011)