Et liv i lang luksus
Princess 95 MY er en 29 meter lang luksusyacht de fleste av oss bare kan drømme om. Båtmagasinet tar deg med om bord.
Har du ikke 64 millioner kroner kan du få leie luksusyachten for den nette sum av 400.000 kroner i uka. Men da må du betale mat og diesel selv.
Tekniske spesifikasjoner |
Største i Norge - inntil neste år
Princess 95 MY er den største båten britiske Princess Yachts har bygget – hittil, og ”Time Bandit” som eies av Johs Lunde Yachting er landets største fritidsbåt av nyere dato. Det vil si, inntil neste års 105-foter kommer til Norge.
- 105-foteren er solgt til en norsk privatperson, bekrefter kaptein Ole Andrè Wasshus. Han har vært fast kaptein om bord i ”Time Bandit” fra starten av, og var også den som kjørte båten til Norge fra England. Wasshus har dermed fått god tid til å lære båten å kjenne, og har etter hvert blitt en god støttespiller for det britiske verftet som har varslet storsatsing i luksusyacht-markedet.
Populær båt
Og selv med en leiepris i uka godt over en norsk gjennomsnittslønn, lar ikke nordmenn med behov for litt luksus i hverdagen seg skremme. Foruten nyrike russere som har lagt sin elsk på det norske Vestlandet med fjord og fjell, er det nemlig også mange nordmenn på utleielista.
- Vi har hatt både 60-årslag og konfirmasjon om bord. De fleste norske er større firma som bruker båten til representasjon og møter, forteller Wasshus, som synes det er gledelig at mange av kundene kommer tilbake flere ganger.
Lang luksus
Med fire dobbeltlugarer med eget bad og separat dusjnisje, frittstående aircondition på alle lugarer, minibar, ”walk in closet” og badekar i rederlugaren, store vindusflater, lekker finish, skinnkledde vegger og skinnkledde dørhåndtak (!), spotlights i taket, salong og spisestue fordelt på 45 kvadrat, plass til 12 middagsgjester, krystallglass til 1.000 kroner stykket, 50 tommers flatskjerm, totalintegrert lydsystem fra Bang & Olufsen, utebar, boblebad på flybridgen og egen bar, grill, elektrisk soltak, garasje til lettbåten, samt fast mannskap på fire, så hadde egentlig også undertegna gladelig kommet tilbake – såfremt noen andre tok regninga.
- For de som leier en slik båt er ikke penger noe spørsmål. Budsjettet ligger som regel to tredjedeler over leieprisen, sier Wasshus. Selv kan den sympatiske kapteinen holde full kontroll fra styrehuset, godt hjulpet av høyteknologisk navigasjonsutstyr og kontrollpaneler som til og med kapteinen om bord i Kiel-ferga misunner ham.
Dyr i drift
To MTU V16-motorer med trippel turbo og til sammen 4.800 hestekrefter sørger for framdriften. Topphastigheten ligger på rundt 28 knop med et forbruk på rundt 1.000 liter per time, noe som må sies å ikke være altfor gal hastighet for en 95-foter på drøyt 1.000 tonn.
- I god marsjfart ligger vi på rundt 700 liter timen og rundt 20 knop. Reduserer vi farten til økonomisk fart på 11 knop, er forbruket 80 liter i timen og båtens rekkevidde utvides betydelig.
For mest mulig komfort er luksusyachten også utstyrt med sidestabilisatorer slik at den ikke krenger sidelengs.
- Så om bord i denne båten har du garanti mot sjøsyke?
- Vel, jeg har jo sett slikt også, smiler kapteinen.
God balanse- eller synsnerve får du med andre ord verken leie eller kjøpe for penger!