Vurderer obligatorisk småbåtregistrering
Etter å ha vært en politisk kasteball mellom departementene i nesten ett år, skal nå Nærings- og Handelsdepartementet ta stilling til spørsmålet om hvorvidt ordningen med småbåtregisteret igjen skal bli obligatorisk. (08.05.09)
Tekst: Therese Vågen
Illustrasjonsfoto: Amund Løken
For nærmere fire år siden ble det obligatoriske småbåtregisteret gjort om til en frivillig ordning etter at et politisk flertall på Stortinget mente at dette registeret ikke var et offentlig anliggende. Da Redningsselskapet overtok registeret fra Tollvesenet, som den gang var gratis, inneholdt det mer enn 300.000 registrerte båter.
Tilhengerne av en obligatorisk registrering ble onsdag kalt inn til et møte med Nærings- og Handelsdepartementet, som nå har fått ansvaret for saken etter at spørsmålet om å gjeninnføre den obligatoriske ordningen har vært på vandring mellom flere ulike departementer.
Få registrerer seg
I følge tall Redningsselskapet har operert med, inneholder registeret 250.000 båter fordelt på rundt 200.000 eiere. Ferske tall viser nå at det er 180.000 båter fordelt på 150.000 eiere registrert.
- Vi har investert og investert mye arbeid og midler i å oppgradere registeret og innholdet, slik at det skal bli enda bedre både for de som er i registeret og brukerne der ute, som for eksempel politi, brannvesen og HRS. Registeret er økende, så vi er ikke så engstelige for at det forblir som det er i dag. Vi vil etter hvert bli i stand til å forsyne interesserte med ønskede og interessante data om båtlivet. Grunnlaget er mer en godt nok til det, sier kommunikasjonssjef i Redningsselskapet, Ingvar Johnsen.
Mangler oversikt
I tillegg til småbåtregisteret er et antall fritidsbåter også registrert i Norsk Skipsregister og registre hos private sikkerhetsaktører. Men ettersom det ikke finnes noe felles, obligatorisk register for fritidsbåter, finnes det per i dag ingen eksakte tall på hvor mange fritidsbåter det faktisk finnes i Norge totalt. Bransjen selv stipulerer antallet til å ligge mellom 600.000-700.00 fritidsbåter, til en verdi av cirka 40 milliarder kroner. Hva de faktiske tallene er, er det derimot ingen som vet.
Misfornøyde
Kongelig Norsk Båtforbund, Norges Seilforbund, Norboat og Finansnæringens Hovedorganisasjon mener det er for dårlig bare å ha delvis oversikt over rundt en tredjedel av fritidsbåtflåten i Norge, og påpeker at et frivillig register ikke har noen verdi for noen. De er misfornøyde med dagens ordning og mener den ikke fungerer tilfredsstillende etter den opprinnelige hensikten.
Tilhengerne understreker at de er klar over frykten for at et obligatorisk båtregister kan brukes til skatte- og avgiftsformål, men forutsetter at de politiske partiene fremdeles står ved sitt tidligere standpunkt om at registeret ikke skal kunne brukes til slike formål. De peker på at det med et obligatorisk register blant annet blir enklere å oppdage skatte- og avgiftsunndragelser ved import, samt hvitvasking og bedre kontrollmuligheter for politiet.
Aktuell problemstilling
Bedre kontrollmulighet for politiet kan være et høyaktuelt argument for innføring av obligatorisk småbåtregistrering, særlig sett i lys av innføringen av obligatorisk båtførerbevis og eventuelle sanksjonsordninger.
- Selv om departementet og politikerne nok ser dette som to forskjellige saker ettersom registreringen av båtførerbevis skjer uavhengig av småbåtregisteret, kan det bli vanskelig for eksempel å slå ned på, eller etterforske, uvettig adferd med en båt som ikke kan identifiseres med et registreringsnummer, sier Jan H. Syvertsen i Kongelig Norsk Båtforbund, og sikter til det pågående arbeidet med å finne forslag til sanksjonsordninger i forbindelse med innføring av obligatorisk båtførerbevis.
Hysj-hysj
Arbeidsgruppa som har som mandat å legge fram sitt forslag til forskrift om sanksjoner, møttes også onsdag for andre gang rett før Nærings- og Handelsdepartementets møte om småbåtregisteret. Innen 15. juni skal arbeidsgruppa legge fram sine forslag for departementet og får dermed en travel tid i møte. Men hvilke løsninger som diskuteres og eventuelt vurderes av arbeidsgruppa holdes ennå tett til brystet. Alle som deltok på begge møtene onsdag har nå fått munnkurv med beskjed om at dette er interne orienteringsmøter og at informasjon fra møtene ikke må komme ut i media.