Strid om smøretilsetning
Bland inn smøretilsetning i den norske marinedieselen, så er man kvitt problemet med havariene på D-motorene, sier Volvo Penta. Nei, sier Norsk Petroleumsinstitutt, norsk marinediesel skal ha smøreegenskaper som mer enn godt nok tilfredsstiller utenlandsk standarddiesel.
Volvo Penta har gått ut og sagt at den norske marinedieselen må tilsettes smøringsmiddel som man får kjøpt på bensinstasjonene, en del marinaer og Volvo Penta-forhandlere. En liter til ca. 200 kroner holder til 2.000 liter diesel. Da skal man unngå motorhavariene som har vært på D4 og D6-motorene til Volvo Penta. Hverken Yanmar-importøren eller Mercruiser/Cummins-importøren vil anbefale dette. Vi har ikke hatt disse problemene med noen av våre motorer, sier representanter for disse importørene.
Det er nok smøreegenskaper i norsk marinediesel, sier fagsjef Kjartan Berdal i Norsk Petroleumsinstitutt til Båtmagasinet. I de fleste land selges EUs standardiesel, EN590, både i veinettet og til maritimt bruk. I Norge selges EN590 bare til bruk i biler, mens det for maritimt bruk finnes en egen marinegassolje.