Miljømotorer fra Volvo Penta

Volvo Penta er ute med nye og mer miljøvennlige motorer. I tillegg til nye versjoner av de to minste dieselmotorene D1 og D2, slipper svenskene nå også bensinmotorer med katalysatorer i fritidsbåtmarkedet. (20.08.2008)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

D1 og D2 finnes i seks modeller fra 12 hk til 75 hk, og utslippene skal nå være redusert til så mye som halvparten på de nye motorene som er blant Volvo Pentas storselgere. 

- Alt nytt

- I prinsipp er alt i motorene nyutviklet, det omfatter cirka 150 detaljer på hver motor. Resultatet er enda bedre kontroll over innsprøytning og forbrenning, noe som gir mindre utslipp, forklarer Fredrik Christborn fra Volvo Pentas produktutvikling, og understreker lavt utslippsnivå i utgangspunktet. Nykomlingene skal også gi mindre støy og vibrasjoner enn sine forgjengere.

Fleksible

Volvo Penta D1 og D2 har generator på 115 amper og 12 volt som standard, men nye kombinasjoner skal gjøre det enklere å ha både 12 og 24 volts system om bord. Nykomlingene skal nå vise hva de er god for blant annet under det kommende Volvo Ocean Race som starter i Alicante 4. oktober.

Mer effektive

Volvo Penta lanserer samtidig fire nye motormodeller med Aquamaticdrev og en IPS-modell, som i følge produsentene blant annet skal innfri verdens strengeste miljøkrav. Ved hjelp av katalysator og mye mer effektiv bruk av drivstoff, skal miljøgevinsten nå ha blitt enda større enn tidligere.

Kun for utvalgte

Motorene med Aquamaticdrev består av en firesylindret motor på 150 hk, to small-block V8 på 270 respektive 300 hk, samt en big-block V8 på 400 hk. For Volvo Penta IPS lanseres IPS550G, en bensindreven versjon med katalysator og 400 hk. Denne modellen blir derimot tilgjengelig bare på spesielt utvalgte markeder.