Kan få vrakpant for gamle båter

Om alt går etter planen kan du i framtiden få vrakpant for den gamle båten din om du leverer den inn til gjenvinning. I løpet av tre år skal et forskningsprosjekt finne svaret på om en slik returordning er lønnsom nok. (26.05.09)

Publisert Sist oppdatert

Tekst: Therese Vågen
Arkivfoto: Jørn Søderholm

Per i dag finnes det ingen returordning for fritidsbåter i Norge, og en kan saktens lure på hvor alle de gamle vrakene blir av. I følge tall fra gjenvinningsindustrien regner en med et totalt registrert antall båter, fra de største luksusyachtene til kanoer, på en million.

Forskningsprosjekt


Med støtte fra Norges Forskningsråd er det nå satt i gang et gjenvinningsprosjekt som skal se på mulighetene for å opprette en returordning på lik linje med ordningen med vrakpant for gamle biler, slik at en kan få ryddet opp i den norske skjærgården innenfor forsvarlige økonomiske rammer. For første gang har komposittbransjen, båtbransjen og gjenvinningsbransjen gått sammen om et prosjekt - som ikke bare er enestående i Norge. Til sammen har forskningsprosjektet fått en kostnadsramme på 10, 8 millioner kroner over tre år.

Miljøproblem


- Bakgrunnen for båtprosjektet er at vi så at det er et problem at båter blir liggende. Mange båter havner på havets bunn, noe som kan bli et miljøproblem hvis dette fortsetter. Rundt om i havner og marinaer står det gamle båtvrak i tre, metall og plast. Båtene inneholder kanskje ikke farlig avfall hvis de ikke har olje eller drivstoff om bord, men her snakker vi også om en visuell forsøpling som kan bli et miljøproblem i framtida, sier Jan Fredrik Bergman fra Veolia Miljø.

Testinnsamling


I regi av prosjektet skal det nå samles inn rundt 50 båter i et forsøke på å lage et innsamlingssystem og kartlegge hva slags materialer og avfall en vil komme til å måtte håndtere ved demontering og gjenvinning av gamle båter.
- Prosjektet skal vise hvordan det er mulig å lage råstoff som kan inngå i nye produkter, og se om det finnes et marked for avsetning av gjenvunnet komposittmateriale, sier Bergman. Håpet er å kunne kartlegge sammensetning og type avfall for ulike typer båter, slik at det kan utarbeides demonteringsanvisninger for alle typer båter, både av eldre og yngre årgang.

Om forskningsprosjektet konkluderer med at kostnadene sammenlignet med inntektsbildet viser at sanering av gamle båter er lønnsomt, kan det i framtiden dermed bli aktuelt med en egen returordning på fritidsbåter.