- Holdningsproblem

Forsikringsbransjen tar aldersgrensen i den nye ordningen med obligatorisk båtførerbevis til etterretning, og tror ulykkene skyldes mer et holdningsproblem enn mangel på kunnskap. (07.11.08)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

- Forsikringsbransjen ønsker ordningen velkommen. Vi har jobbet med å få til en ordning som sikrer båtførere minimumskunnskap i flere år. Aldersgrensen tar vi til etterretning, sier pressetalsmann Roald Stigum Olsen i TrygVesta.

Entydig skadestatistikk

- Skadetallene våre viser at jo eldre en blir, blir en også en mer ansvarlig og tryggere båtfører. Sånn sett er ulykkesstatistikkene våre i tråd med den foreslåtte ordningen, og jeg tror det er viktig med kunnskap for yngre båtførere. Samtidig vet vi at det er den eldre aldersgruppen som er stygt representert i drukningsstatistikken, selv om de ofte har mer erfaring og er tryggere til sjøs.

Størst dødsrisiko over 40

Noen felles oversikt over aldergruppe i skadetilfellene som rapporteres inn til de ulike forsikringsselskapene finnes ikke. Dødsstatistikkene fra Sjøfartsdirektoratet viser derimot at det mellom 1998 og 2007 var totalt 338 dødsulykker i forbindelse med fritidsbåt, hvor den forulykkede i 226 av tilfellene var over 40 år. Tallene for første halvår 2008 viser 16 personer omkommet i fritidsbåtulykker, hovedsakelig på grunn av kantring og fall over bord. Det foreligger så langt ikke noen aldersstatistikk på disse, men i følge Sjøfartsdirektoratet er det stor grunn til å tro at det hovedsakelig dreier seg om godt voksne fra 35 år og oppover.

- Gir blaffen

At den obligatoriske ordningen i seg selv er et mål for å bli kvitt motorbøllene til sjøs, har ikke Stigum Olsen noe tro på.
- Det blir viktig å overvåke ordningen og ha et reaksjonsapparat for overtredelse av reglene, slik at båtførerbeviset ikke bare blir en lapp uten mening. Vi føler vel at mye av problemene og årsakene har vært et holdningsproblem og kanskje også et halvveis urbant problem, snarere enn mangel på kunnskap. Flesteparten har nok visst hvilke regler som gjelder, men har rett og slett gitt blaffen.