Er dette fremtiden?
Hvordan oppsøke verdens vakreste steder uten å ødelegge dem? Franske Mathis Rühl har tegningene klare, men mangler pengene.
Å kunne krysse hav uten å etterlate spor er tanken bak Rühls kitekatamaran som har fått navnet AMON.
Store solcellepaneler på totalt 24 kvadratmeter på taket skal lade opp de elektriske motorene som sørger for fremdrift. Den store kiten skal sørge for fremdrift når det er mulig.
Om tegningene blir til noe håndfast avhenger av flere faktorer. Men den største utfordringen for konstruktøren blir å skaffe penger til prosjektet.
-Jeg har stor tro på prosjektet, men trenger en investor, sier Mathis Rühl til Båtmagasinet.
Det er Ruhls egne erfaringer fra seiling, kiting og paragliding som har ført ham til ideen om å lage en katamaran som blir drevet av energien som finnes naturlig på jorden.
Han peker på at flere steder finnes det restriksjoner for motordrevne båter. AMON-konseptet vil ikke ramme naturen, da den er hundre prosent basert på fornybar energi.
Estimerte tekniske data: Amon kitekatamaran
Lengde i meter:
11,90
Bredde i meter:
7.08
Bredde skrog:
2.08
Maks kite-areal:
90 m2
Solcellepaneler:
24 m2
Elektriske motorer:
2*10 kW
Maksfart ved el.drift:
9.6 knop
Vekt (tørr båt)i tonn:
3,8
Køyeplasser:
6
Les mer på www.mathisruhl.com
(22.10.2010)