Båtmagasinet vokser

Finanskrise og treghet i båtsalget til tross; Båtmagasinet vokser. Ferske opplagstall viser en vekst på 9.504 flere solgte blader i 2008 enn året før, en vekst på 3,6 prosent. (17.02.09)

Publisert Sist oppdatert

Av Amund Rich. Løken

Det ble solgt 3,8 prosent færre magasiner og ukeblader i Norge i 2008 sammenlignet med året før. Til tross for det ble det solgt 89 millioner blader. Blant de få blader som kan vise til reell vekst i 2008 er Båtmagasinet. I 2007 ble det solgt totalt 262.248 blader, mens tallet i 2008 steg til 271.725, altså 9.504 flere solgte blader.

Stadig bedre


Sjefredaktør Hans Due er godt fornøyd med utviklingen, de vanskelige tidene tatt i betraktning.
- Vi har hatt en pen vekst, og det forteller oss at vi lager et blad etter lesernes smak, en miks av aktuelle reportasjer, nyheter og ikke minst praktiske råd og tips som båtfolket har nytte og glede av. Men vi hviler ikke på laurbær. Bladutviklingen fortsetter med det klare mål å lage et stadig bedre blad tilrettelagt for båtfolket, sier han.

Størst i klassen

En av de som har merket nedgangen er blant annet Vi Menn Båt, som i den samme statistikken har hatt en kraftig tilbakegang på 20,5 prosent. Opplaget pr. utgave i 2008 var 7.464 solgte eksemplarer (7 utgaver), mens Båtmagasinets opplag pr. utgave var 20.904 solgte eksemplarer (13 utgaver). Både Vi Menn Båt og Båtmagasinets offisielle tall er hentet fra Magasin- og Ukepressens statistikk. Båtliv er tilsluttet Fagpressen, og skal i følge den siste Fagpressekatalogen ha et opplag på 8.901 betalte eksemplarer pr. utgave (9 utgaver). I tillegg distribueres 6.000 foreningsabonnement og 4.536 "andre regelmessige gratisdistribusjoner".

God trend


Magasin- og ukepresse er ikke unntatt fra den generelle opplagsutviklingen i mediene, men tilbakegangen er langt nær så stor som anslag enkelte har kommet med på forhånd. Produktsjef Frank Bratland i Aller Norge, som har markedsansvaret for Båtmagasinet, sier at det er vel verdt å ta vare på de lyspunktene som tross alt finnes der ute i et tøft konkurranseklima i vanskelige økonomiske tider.
- Vi skal skape blader som våre lesere vil ha. I 2008 leverte vi 13 utgaver av Båtmagasinet, mot 12 utgaver året før. Vi har over tid registrert og gledet oss over den positive trenden Båtmagasinet har vært inne i, og den skal vi ta med oss videre, sier Bratland.

Verdsatt

- Når ukepressens opplag holder seg så høyt som det gjør tross de utfordringene den nå stilles overfor, vitner det om at magasin- og ukepresse er en mediekanal kjøperne verdsetter og velger å bruke pengene sine på, også i så krevende tider som vi nå opplever, sier direktør i Magasin- og Ukepresseforeningen (MUF), Karen Eldbjørg Toven i en kommentar til opplagstallene som ble lagt frem i dag.