
Båtbransjens temperaturmåler
SJØEN FOR ALLE: Etter helgens messeåpning er arrangørene forsiktige med å komme med noen anslag, men administrerende direktør i Norboat, Erlend Prytz, håper på mellom 40.000-50.000 besøkende når Sjøen for Alle stenger dørene søndag.
Tekst & foto: Therese Vågen

Sjøen for Alle er godt i gang på Lillestrøm og som landets største innendørs båtmesse knytter det seg stor spenning til messa som et viktig barometer for båtbransjens og kundenes kjøpelyst og båtinteresse.
Positive tilbakemeldinger
Etter åpningsdagen fredag og lørdag var det totalt 8.468 besøkende innom messa, en nedgang på rundt 25 prosent. I følge Prytz er ikke tallene sammenlignbare med fjorårets fordi årets åpningstider er noe justert, etter eget ønske fra utstillerne. Han tror en først på tirsdag eller onsdag vil kunne danne seg et bedre inntrykk av messeoppslutningen. For båtbransjen er det heller ikke publikumstallene som er avgjørende, men om de får konkrete salg eller kunder å jobbe med.
- Vi har hittil fått positiv respons fra utstillerne som gir tilbakemelding om god interesse og godt salg, sier Prytz som mener en kan spore en forsiktig optimisme blant utstillerne.
Småbåtmarkedet scorer
Norboat regner med et markedsfall mellom 25-40 prosent, avhengig av segment, men at det er vanskelig å si noe om hvor i markedet en har opplevd den største nedgangen.
- Innen segmentene er det igjen segmenter. Jeg vil tro at de som har gjort det best er småbåtmarkedet og de som selger mindre landstedsbåter. Typen guttebåter er nok et litt vanskelig segment.
- Dårlig planlegging
Foruten at fallet i markedet kom kjappere enn noen hadde kunnet forutse, tror Prytz at mange norske forhandlere ikke har vært flinke nok til å planlegge.
- Jeg tror faktisk marginalkostnaden oversteg marginalinntekten for mange de siste årene med oppgang. Higet etter å selge og få ut varene ble så stort at man glemte at man også skulle tjene penger, resultatene beviser jo det for mange bedrifter dessverre, de har ikke klart å legge seg opp kapital i de gode årene.
Redusert import
Importørene merket også det raske fallet i markedet, og i 2008 sank importen av fritidsbåter med 16 prosent. I toppåret 2007 ble det importert båter for 3,2 milliarder, mens tilsvarende beløp for 2008 var 2,7 milliarder kroner. Det finnes derimot ikke noe konkrete tall som viser antall salg i forhold til antall importerte båter, heller ikke tilsvarende for salg av nye båter.
- Jeg tror importtallene vil synke ytterligere i 2009, ikke nødvendigvis som resultat av fortsatt dårlig salg, men som en forsinkelse i markedet.
Stigende priser
I tillegg til en generell nedgang i markedet har de norske båtimportørene også måttet forholde seg til et betydelig fall i kronekursen. Det snakkes om et verdifall på den norske kronen på rundt 10 prosent mot ulike valutaer, og dagens kronekurs er betraktelig svekket i forhold til valuta som for eksempel euro og amerikanske dollar. Hvis den svake kronekursen vedvarer vil det gi utslag i betydelig dyrere importbåter i forhold til fjorårets modeller.
Gunstig tid for båt
For de som skal kjøpe båt kan dette med andre ord være et svært gunstig tidspunkt å handle på, før fjorårets varelagere og importbåter forsvinner fra markedet. Med dagens markedsutvikling med redusert produksjon, økt råvarepris, dyrere energi, økte transportkostnader og skjerpede krav til kostnad og inntjening, er det med andre ord stor grunn til å tro at prisene i 2009 og framover vil bli betydelig høyere enn tidligere.
Forsiktig optimisme
Prytz tror ikke dønningene etter markedsfallet på noen måte har gitt seg, men at det kan se ut som om det aller verste er tilbakelagt, basert på erfaringene fra messene i Bergen, Gøteborg, Frederica og Düsseldorf. Han regner med at markedet skal noe ytterligere ned, men at det nå er tatt mange grep for å justere inn båtbransjens omkostninger. Ny teknologi, forbedret innkjøpsrutiner og forbedret logistikk og systematisk planlegging er noen av grepene som er tatt.
Betydelig underskudd
Selv har Norboat og Sjøen for Alle måtte tåle kritikk for å ha gjort for lite for å imøtekomme bransjens markedssituasjon. Prytz tilbakeviser kritikken og viser til at årets utstillere blant annet har fått sterkt rabatterte priser.
- Rabatten har vært lik, men vil selvsagt variere ut fra størrelse på standen, utstyr og så videre. Blant mange andre ting ser vi dette som vår måte å gi noe tilbake, sier Prytz og peker på at Norboat nettopp på grunn av disse rabattene kommer til å gå med betydelig underskudd.
Ingen gullgruve
Årets Sjøen for Alle er dermed i utgangspunktet ikke noen gullgruve for messearrangørene. I tillegg forventes det en nedgang i antall besøkende.
- Når bransjens nedgang er på 25-40 prosent så må vi forvente en nedgang i besøkstallet vi også. Men nå er vi også et aktivitetssenter for hele familien, det arrangeres kurs og seminarer i tillegg har vi utstilling med masse utstyr for de som ikke er ute etter å kjøpe båt, så jeg tror og håper at vi skal unngå en nedgang på linje med markedet.