Fritidsbåtskadene går ned
Skadene på fritidsbåter har gått ned med åtte prosent til tross for flere båter og økt verdier på sjøen. Politiets statistikk dreper også myten om hensynsløse ferskinger i store båter, og antall drukningsulykker går ned.
Det er godt mulig at politikerne vedtar at det skal innføres obligatorisk båtførerbevis allerede nå i høst, men argumentasjonen som stortingsrepresentant Svein Roald Hansen (Ap) kom med til Bergens Tidende om at det er begrunnet i de mange ulykker blant fritidsbåtfolket, kan det nok bli en del debatt om. For i følge en pressemelding sendt ut fra Avisenes pressebyrå, heter det:
De fleste har vel hørt ferske historier om millionbåter som går på grunn og ferske båtfører uten innsikt i båtkultur. Problemet er at det ikke finnes noe statistikk som tilsier at ferskingene er dårligere båtførere. Tvert i mot.
- De to siste årene har fritidsbåtskadene gått ned med åtte prosent. Vi ble selv overrasket over tallene. Det er flere båter på vannet, verdien på båtene har økt betydelig, og det er flere nybegynnere. Alt tilsier at skadene skal øke, sier Jack Frostad i If.
Riktignok økte utbetalingene med 16 prosent, mye på grunn av dyrere båter, men skadene er redusert i samme periode som 60 000 nye båter ble satt på sjøen og den totale fritidsøkte vokste med 15-20 prosent. Den totale fritidsflåten økte dermed med nesten 20 prosent. En grunn kan være at antallet tyverier har gått ned. Eller svaret kan henge over hodet på oss.
- Været kan være en faktor. Ved dårlig vær velger man å dra på helgeturer, og holder seg unna ukjent farvann. Men vi har ikke full oversikt over årsaken til nedgangen, sier Frostad.
Ulykker
Politiets statistikker bidrar heller ikke til å bygge opp under myten om hensynsløse ferskinger. Antall bøter er økt, men ikke i forhold til antall kontrollerte båter. I fjor ble 10 000 båtførere kontrollert. I 2003 var tallet 4000.
- Vi er godt fornøyd med båtfolket, men ser samtidig at nye båtførere bruker tid på å gjøre seg kjent med reglene på sjøen, sier Roar Isaksen, sjef for Havnepolitiet i Oslo.
Oslo-politiet er travle i perioden før og etter fellesferien, og har intensivert kontrollene på sjøen.
- Generelt sett er det mest alvorlig av mange gambler med alkohol og promille på sjøen. Kombinert med høy fart og mangel på redningsvest er dette svært alvorlig, mener Isaksen.Utover forsikringsselskapene er det lite statistikk om skader seg på sjøen. Men antall drukninger har gått ned i løpet av de siste ti årene. På 90-tallet omkom i snitt 41 personer på sjøen hvert år. I perioden 2000-2005 har gjennomsnittet falt til 34. Heller ikke her ser man noen negativ effekt av flere båter og flere ferske båtførere. All statistikk tilsier at ryktene om hensynsløse båtførere i nye millionglis er betydelige overdrevet.