Slik får du miljøvennlig båtpuss
Sommeren står for døra og båtfolket gleder seg til en ny sesong. Vårpussen er i full gang allerede, men har du tenkt over hvilke forhåndsregler du bør ta for å unngå å bli miljøsynder? (06.05.09)
Tekst: Therese Vågen
Illustrasjonsfoto: Lars H. Lindèn
Båtpussingen skaper farlig avfall, i form av produktrester og rester fra selve pussingen, som slipestøv, maling- og bunnstoffrester. Det er viktig at dette avfallet, og annet farlig avfall fra båthold, leveres til godkjente miljøstasjoner. Nå står sommeren nok en gang for døra, og båteiere bør tenke på miljøet når båtene nå skal klargjøres for sesongen.
Skadelig bunnstoff
I følge Statens forurensningstilsyn (SFT) brukes det i Norden mer enn en halv million liter bunnstoff og en halv million liter andre båtpleieprodukter hvert eneste år - bare på fritidsbåter. Bunnstoffet inneholder stoffer som er farlige for vannlevende organismer. Årsaken er at det skal være effektivt mot groe på båten.
Miljøstasjoner
Rester av gammelt bunnstoff som skrapes av, kan være en kilde til forurensning – både på land og til vanns. Når du skal pusse båten, bør du derfor samle opp bunnstoffrester ved å skrape båten på et fast underlag eller på en plastpresenning. Restene leveres til båthavnens avfallsstasjon eller godkjent avfallsmottak.
Selvjustis
Du som båteier har selv ansvar for at farlig avfall blir samlet opp og levert inn til etablerte mottak av farlig avfall, selv om det er kommunen som skal sørge for tilstrekkelig tilbud av slike mottak for farlig avfall. I noen tilfeller er disse stasjonene plassert i tilknytning til båthavna eller for eksempel ved en bensinstasjon i nærheten. SFT oppfordrer også båtforeninger og marinaer til å ha tilgjengelig støvsugerutstyr for å samle opp avskrap og støv fra fjernet bunnstoff. Slikt utstyr kan for eksempel leies eller lånes ut til båteierne.
Kan lekke ut i sjøen
Småbåthavner ligger stort sett skjermet med begrenset vannutskifting, slik at spredningsfaren av miljøgifter ikke blir sett på som akutt. Miljøskadelige avfallsstoffer som TBT (tributyltinnforbindelser), PAH (polyaromatiske hydrokarbon) og i noen tilfelle kobber, kan likevel bli liggende og forurense sedimentene i havneområdene når miljøgifter fra båtpussen lekker ut i sjøen.
Vær forberedt
Det finnes enkle spørsmål du som båteier kan stille deg før du går i gang med båtpussen. Ved å ta stilling til disse og være bevisst på blant annet valg av produkter, unngår du å bli versting og en miljøsynder når båtpussen skal utføres.
SFT miljøhuskeliste for båtpuss:
1. Er alle produktene du bruker strengt tatt nødvendige?
2. Hva gjør du med rester av løsemidler og løsemiddelholdige produkter?
3. Kan du bruke alternative bunnstoffer?