Ulykkene skal ned

Sjøfartsdirektoratet har store ambisjoner for de neste fem årene etter at det obligatoriske båtførerbeviset blir innført. Det skal føre til både lavere ulykkestall og færre dødsulykker, hevdet underdirektør Bjørn Reppe på åpningen av helgens KNBF-båtting i Trondheim.

Publisert Sist oppdatert

Av Hans Due

Etter at ordfører Rita Otervik i Trondheim hadde ønsket velkommen til tingdelegatene fra de 175 medlemsforeningene i Kongelig Norsk Båtforbund, fortalte underdirektør for avdelingen for sjøvett og fritidsfartøy i Sjøfartsdirektoratet, Bjørn Reppe at man forventer store resultater etter at det obligatoriske båtførerbeviset blir innført fra 1. mai i år.

I løpet av de neste fem årene skal antall skadeulykker gå ned med 10 % og antall dødsulykker på sjøen skal ned 3 %. Men den største gevinsten i forhold til antall dødsulykker vil bli å få middelaldrende og eldre menn til å bruke redningsvest/flytevest. For det er mangel på flyteutstyr som er årsaken til de aller fleste av de i gjennomsnitt 31 dødsulykkene på sjøen hvert år. 

Båttinget hadde sett fram til å høre og treffe den nye sjøfartsdirektøren Olav Akselsen som selv er lidenskapelig fritidsbåtmann, men han måtte melde forfall i siste liten på grunn av sykdom i familien. Underdirektør Bjørn Reppe steppet inn på kort varsel, men han har erfaring og kompetanse nok til å representere direktoratet da han leder den lille - men for KNBF-delegatene viktige - underavdelingen for sjøvett og fritidsfartøyer. Med bare tre ansatte skal avdelingen ha ansvar for nærmere 800.000 fritidsfartøyer, forklarte Reppe, og antydet da at det er høyst begrenset hva direktoratet kan makte på dette området.

Men Sjøfartsdirektoratet får god assistanse gjennom samarbeidet med Sjøvettkampanjen og Redningsselskapet. Generalsekretær Øyvind Stene i NSSR understreket at det er et fåtall av fritidsbåtbrukerne som man ønsket å rette en pekefinger mot. De aller, aller fleste var godt skolerte og ansvarsbevisste, men det finnes selvsagt unntak. Spesielt er det to grupper han satte søkelyset på, nemlig de som fyllekjørte i mørket i stor hastighet og de nyrike som starter med store båter med kraftige motorer uten å ha forhåndskunnskaper om kjøring med slike båter og generelt sjømannskap. De aller fleste innen disse to gruppene faller utenom kravet til obligatorisk båtførerbevis.

Et bærekraftig båtliv betinger myndighetenes medvirkning. På båttinget representert ved havnefogd Hans Christian Gunneng i Horten. Han fortalte om havnestyret og kommunens bevisste satsning på fritidsbåtfolket gjennom utbygging og tilrettelegging av gjestehavner både i Horten og Åsgårdstrand. Her gjør kommunen store innvesteringer i erkjennelsen av at et godt tilrettelagt fritidsbåttilbud betaler seg gjennom det gjestende båtfolk legger igjen av penger i lokalt nærings- og handelsliv. Gunneng kunne også fortelle at det nå i år skapes et gjestehavnforum som skal være erfaringsutveksling og ideskapning på tvers av kommunegrenser i Norge. 

(10.04.2010)