Regelsjokk for luksusbåteiere
En feil fra Sjøfartsdirektoratet skal angivelig føre til at flere eiere som tror de kjører store luksusbåter over 50 bruttotonn lovlig, ikke gjør det likevel. (25.05.09)
Problemstillingen har kommet fram i kjølvannet etter at en mangemillionær fra Stavanger ble stoppet i en rutinekontroll da han kom kjørende inn Tromøysund i Arendal med sin Fairline Squadron 68 den 10. juli i fjor.
Mangelfull sertifisering
Politiet mente mannen ikke hadde papirene i orden for å føre en så stor båt, og ga ham en bot på 35.000 kroner. 57-åringen mente derimot at han hadde sitt på det tørre og nektet å betale boten. Dermed ble det tatt ut tiltale, og boten vokste til 42.000 kroner for brudd på straffeloven. I tiltalen heter det at Fairline Squadron 68 har bruttotonn på 63, og således kreves det kystskippersertifikat (D5) for å føre båten som klassifiseres som skip (over 50 bruttotonn) - og ikke fritidsbåtskipperserfitikat (D5L) som stavangermannen hadde.
- Saksbehandlingsfeil
I følge Agderposten viser nå mannen til en dispensasjon fra Sjøfartsdirektoratet, hvor det blir understreket at føreren av båten må ha gyldige sertifikater, og hvor det videre vises til fritidsbåtskippersertifikatet. Sjøfartsdirektoratet på sin side hevder at det hele beror på en saksbehandlingsfeil, og at mannen aldri skulle ha fått dispensasjon til å føre en så stor båt med fritidsbåtskippersertifikat. Nå viser det seg at det kan være flere i samme båt som stavangermannen.
Flere tilfeller
Agderposten skriver videre at Sjøfartsdirektoratet angivelig skal ha gitt flere slike dispensasjoner hvor store luksusyachter over 50 bruttotonn har blitt klasset nedover slik at det er tilstrekkelig med fritidsbåtskippersertifikat for å kunne føre dem. Hvor mange slike dispensasjoner som er gitt, finnes det ingen oversikt over. Til tross for nedklassingen står direktoratet på kravet om kystskippersertifikat for båter over 50 bruttotonn, noe som i praksis kan bety at flere nå blir tvunget til å selge luksusbåtene sine eller skaffe seg sertifisert personell om bord, hvis de ikke selv har tenkt å sette seg på skolebenken eller skaffe seg tilstrekkelig fartstid.
Fritidsbåtskippersertifikatet (D5L) gir rettighet til å føre båter fra 15 meter og opp til 50 bruttotonnasje. Bruttotonnasje (BT, bruttotonn, eller tidligere bruttoregistertonn), er et mål for volumet av alle benyttede, innelukkede rom i et fartøy. Ett bruttotonn tilsvarer 2,83 kubikkmeter.