Herlig Skibsplast-skrog

Skibsplast er på vannet med en ny 605 DC. Alt er forandret fra forgjengeren, men skroget imponerer mest.

Publisert Sist oppdatert

Av Amund Rich. Løken og Lars Kristian Larsen

Av og til må man si ”nok er nok” til flikking og forandringer av et konsept. Skibsplast gjorde det med sin populære dagsturbåt gjennom de 13 siste årene, 605 DC. Etter omfattende tankearbeid, mye innsats på designsiden og fremfor alt utviklingen av et nytt skrog, oppsto Skibsplast 605 på senhøsten i fjor, men tidsnok til at den kunne prøves før isen la seg i Oslofjorden.

Også denne båten legger seg i et markedssegment hvor tilbudet er stort og nyhetene relativt mange. Den vil hevde seg, for den tradisjonsrike båtprodusenten på Evje har gjort hjemmeleksen sin skikkelig. Prismessig legger den seg også midt på treet, med en inngangspris rundt 400.000 med en del nødvendigheter som standardutstyr.

Herlig skrog

Moderne linjer og praktiske planløsninger må treffe for at markedet skal si ”ja”. Denne båten har begge delene, selv om den pr. definisjon er tradisjonelt løst. Den store overraskelsen er likevel det helt nye skroget, som for øvrig er 15 cm bredere enn på forrige modell. Vi finner igjen mye av det samme som i søsterbåtene 555 VS og 665 DC, men det er nyanser. Den har en parallell V-bunn fra hekk til baug og et relativt bredt chine. Overgangen mellom bunn og side er vendt noen små grader negativt, slik at det skrår ut mot skrogsiden. Det er med på å gi båten er godt løft, selv om det ikke er til å unngå å møte en liten planingsterskel på veien opp av vannet

Sjøegenskapene

Vår testbåt var utstyrt med en 115 hk Mercury F115, egentlig en helt riktig motorstørrelse for ”familiepakken”. Vi målte ganske nøyaktig 35 knop med to mann om bord. Er du ute etter en noe mer sport løsning, er det bare å henge på en 150-hester på hekken. Den tåler det.
Lang erfaring med seks meters dagsturbåter har lært oss at kroppen under visse forhold kan utsettes for diverse påkjenninger i grov sjø eller i irritable bølger fra andre sjøfarende. Riktignok hadde Oslofjorden på en måte slått seg helt til ro for vinteren på denne turen, så utfordringene var ikke skrekkelige. Likevel fikk vi et visst inntrykk av sjøegenskapene etter å ha fremprovosert noen situasjoner. Skroget er herlig stabilt, kontrollerbart i svinger og fremfor alt mykt og massivt. Du har en følelse av å kjøre en atskillig større båt enn hva du faktisk gjør. Dette noe massive inntrykket har lenge vært et savn i mindre båter. De har som kjent en lei tendens til å fremskape både slag og lyd. Dette er en godt skrudd båt.

Bygget på erfaring

Noe av det massive inntrykket reflekteres også på en flott førerplass. Sportsstolen gir deg godt feste og instrumentene er plassert med tanke på kontroll, tilgjengelighet og praktisk bruk. Dette miljøet er ikke skapt av førstereisgutter. Vindskjermen gir god beskyttelse, men samtidig god utsikt.
Flere og flere velger en trappeløsning fra uteplassen og opp til dekk, med luke i vindskjermen. Vi finner det også i denne båten, men trappen er god og innbyr til enkel og praktisk adkomst, og luken er befriende stor.

Tradisjonelle løsninger

Tradisjonell er også passasjersofaen i kjøreretningen på babord side. Her er det plass til to ikke altfor røslige personer. Et lite og enkelt bord er plassert på babord side mellom setet og skyvedøren til lugaren under dekk. Dette bordet kan flyttes og også brukes som salongbord mellom aktersofaen og stolen som har en vendbar rygg.
Designmessig er kanskje ikke skyvedøren ned til lugaren noen perle, med sin matte og glatte flate, men den gir fremfor alt god adkomst.

Do og dobbelt køye

En liten vask med trykkvann er hendig plassert på babord side ved nedgangen til kabinen. En fin løsning som blant annet gjør et eventuelt besøk på sjøvannstoalettet (ekstrautstyr) hygienisk. Lugaren under dekk kan aldri bli stor i en seks meters båt, men likevel er det grei overnattingsplass til to personer her. Skal du ikke sove, kan mellomleggsputen, tas med ut og brukes til solseng ute. Vi savnet en rømlingsvei fra lugaren, en stor luke opp til dekket som også ville ha gitt godt lys.

Kalesje på gassdempere

Kalesjen er stuvet bort i sin hendige garasje bak aktersofaen. Det raffinerte med Skibsplast sin løsning er de bøylene med solide gassdempere som uten besvær bringer den opp til riktig posisjon.
Båten har et lavt akterspeil som gjør adkomsten også denne veien enkel. På hver side av motoren er det plassert et praktisk rom, for dregg eller winsj og en badetrapp på den ene side og fendere på den andre. Vi kunne ønske oss to noe mer solide lokk på disse kassene, de er laget i tre og hengslet på tradisjonelt vis. De ser litt billige ut på en ellers påkostet båt, men først og fremst innbiller vi oss at dette kan være et svakt punkt med tanke på bruk og slitasje.

På dekket er båten utstyrt med en passe høy og solid syrefast rekke. Den løper på hver side akkurat så langt at håndgrepet kan flyttes til vindskjermen.
Skibsplast har alltid hatt familien i fokus. Den nye 605 henvender seg til den lille familien som ikke ønsker å betale seg i hjel på en god bruksbåt. Den er et godt valg. Bonusen er uten tvil de gode sjøegenskapene.

Fakta: Skibsplast 605

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Norge

Lengde i meter:

6.06

Bredde i meter:

2.35

Vekt tørr båt i kg

: 930

V-bunn grader:

X

Drivstoff i liter:

XX

Max antall personer:

7

Motoreffekt fra-til i hk:

90-150

Motor i testbåt:

Mercury F 115

Sylindervolum:

1732 ccm

Antall sylindre:

4

Effekt i hk (kw):

115/84.5

Toppfart testbåt i knop:

35

Pris fra kroner:

381.100

Pris testbåt i kroner:

430.000

Opplysninger:

www.skibsplast.no

Fra Båtmagasinet 1/2011
(04.03.2011)